Har du nÄgon gÄng funderat pÄ att hoppa av det sÄ kallade ekorrhjulet? SÀga upp dig frÄn jobbet, sÀlja dina Àgodelar, kapa alla fasta kostnader, slippa betala rÀkningar, skippa hela vardagslunken och kasta dig i vÀg pÄ en nÀst intill evighetslÄng semester?
GÀnget frÄn Eskilstuna lÄter inte drömmen om ett friare liv stanna vid ett luftslott utan gör slag i saken.
â Det Ă€r sĂ„ lĂ€tt att fastna i en vardag dĂ€r allt gĂ„r pĂ„ rutin, sĂ€ger Oskar Karlsson, 28.
Han och sambon Elin Fors hade lĂ€nge varit sugna pĂ„ att dra ivĂ€g pĂ„ en lĂ€ngre resa. Kompisarna Dennis Sevelin, Rickard Sand, Henna Koskela och Sanna Alatola var inne pĂ„ samma linje och plötsligt hade de sex vĂ€nnerna bestĂ€mt sig för att göra sin livs resa tillsammans â en segling jorden runt.
De har tÀnkt att vara borta mellan ett och tre Är. Förhoppningen Àr att slippa stressen pÄ hemmaplan, ta dagarna som de kommer och lÄta vÀder och vind styra fÀrden.
â Vi har inte brĂ„ttom. Vill vi stanna lĂ€ngre pĂ„ ett stĂ€lle sĂ„ gör vi det, boendet har vi ju med oss, sĂ€ger Rickard Sand.
MÄlet med resan Àr ocksÄ att vÀxa och utvecklas, bÄde som individer och som grupp.
De sex kompisarna har kÀnt varandra lÀnge. NÄgra av dem Àr barndomsvÀnner andra Àr kÀrlekspar. Genom olika konstellationer har deras vÀgar korsats och redan innan resans början kÀnner de sig som ett vÀl sammansvetsat gÀng. Ett stort gemensamt intresse Àr dykning.
Men att bo ihop sÄ lÄng tid pÄ liten yta, utan chans att mönstra av mitt ute pÄ havet?
â Det ska funka, sĂ€ger Rickard Sand. Det Ă€r en del av utmaningen att leva tillsammans sĂ„ lĂ€nge och man fĂ„r vĂ€lja vilka konflikter man ska ta.
â MĂ„nga av oss Ă€r i och för sig dĂ„liga pĂ„ att vara hungriga, funderar Dennis Sevelin som misstĂ€nker att en stort antal mĂ„ltider ombord kommer att bestĂ„ av fisk.
NÄgra i gruppen har seglat en del tidigare, andra Àr fortfarande nybörjare.
Bristande seglingsvana Àr emellertid inget som bekymrar. Det finns gott om tid att lÀra sig, övningsturer till Gotland och à land ska ske nÀsta sommar och samtliga planerar att ta kustskepparexamen och förarbevis för bÄt innan det bÀr ivÀg.
â Vi kommer att vara vĂ€l förberedda, sĂ€ger Oskar Karlsson som plöjer en och annan bok om segling nĂ€r han Ă€r ledig frĂ„n sitt jobb som annonssĂ€ljare pĂ„ ett mediebolag.
â Var och varannan mĂ€nniska drömmer om att göra nĂ„got sĂ„dant hĂ€r. Men man mĂ„ste offra sin bekvĂ€mlighet. MĂ„nga tycker vi Ă€r knĂ€ppa och tar det inte pĂ„ allvar att vi ska ivĂ€g, sĂ€ger Henna Koskela, 27, som till vardags jobbar pĂ„ PressbyrĂ„n i Eskilstuna.
Men fÀrdplanerna Àr lÄngt gÄngna och i högsta grad pÄ riktigt.
Ăven om avresan sker först om tvĂ„ Ă„r Ă€r förberedelserna i full gĂ„ng.
â Det Ă€r jĂ€ttemycket att tĂ€nka pĂ„, konstaterar vĂ€nnerna.
Bland annat ska livet hemma avvecklas. Elin Fors och Oskar Karlsson har redan sÄlt sin gemensamma villa för att vara redo nÀr det stora Àventyret börjar.
â Vi hade egentligen tĂ€nkt att hyra ut huset men fick ett erbjudande vi inte kunde tacka nej till, sĂ€ger Oskar Karlsson.
Paret bor sedan omkring ett Är tillbaka i Kungsör dÀr det hittat sitt drömhus mitt emot Kungsörs bÄtvarv, alldeles intill vattnet.
â Lustigt nog var det de som köpte vĂ„r förra bĂ„t som Ă€ven köpte huset, sĂ€ger Oskar Karlsson.
Fram till flyttdatumet fungerar Kungsörsvillan som en bas för vÀnnerna. Nedanför huset ligger kompisgÀngets nyligen införskaffade segelbÄt förtöjd.
BÄten som ska ta dem jorden runt köptes i Sjötorp vid VÀnerns strand i VÀstergötland i somras. Första utmaningen blev att ta hem den via Göta kanal.
â Det var första gĂ„ngen jag slussade, sĂ€ger Henna Koskela.
Det hann bli 58 slussningar i kanalen och flera helgetapper pÄ de svenska insjöarna innan skutan kunde lÀgga till i sin nuvarande hamn i Kungsör.
TvÄmastiga Sunnyday Àr en lÄngkölad stÄlbÄt pÄ 45 fot som ska stÄ pall för diverse duster med vÀrldshaven.
â StĂ„l Ă€r bra eftersom det Ă€r stadigt och sĂ€krare om man kör pĂ„ nĂ„got, sĂ€ger Dennis Sevelin.
Den sjösattes första gÄngen 2007 och ska nu byggas om och utrustas med allt som behövs för att klara en vÀrldsomsegling. Radar och annan avancerad navigationsutrustning, autopilot, AIS-sÀndare, livbÄtar, nödsÀndare, satellittelefon, nya segel och mycket annat.
â Allt kostar en hel del pengar sĂ„ det gĂ€ller att spara, sĂ€ger Dennis Sevelin som driver en egen snickerifirma i Kvicksund.
GÀnget har redan nu lyckats fynda en sÄ kallad watermaker, ett mindre reningsverk som kan omvandla saltvatten till dricksvatten. De Àr ocksÄ pÄ jakt efter solpaneler.
â Vi har tĂ€nkt att vi ska bli helt sjĂ€lvförsörjande pĂ„ vatten och el, sĂ€ger Oskar Karlsson.
För nÀrvarande finns det fem kojplatser ombord. Planen Àr att bygga ut dem till sju.
â Tanken Ă€r att alla ska kunna fĂ„ varsitt space dĂ€r man kan dra sig undan och fĂ„ en liten privat sfĂ€r, sĂ€ger Oskar Karlsson.
Förenklat startar resan i Kungsör sommaren 2018, vidare mot Engelska kanalen och dÀrefter Biscayabukten. Första större delmÄlet Àr Las Palmas pÄ spanska Gran Canaria.
â Dit tar det nog tvĂ„ mĂ„nader, sĂ€ger Oskar Karlsson.
NÄgon gÄng i november eller december rÀknar gÀnget med att ta sig över Atlanten med hjÀlp av passadvinden.
Atlantöverfarten berÀknas ta 25 dagar utan land i sikte.
â Bara att bita ihop och köra, sĂ€ger Henna Koskela.
För att fĂ„ stöd under strapatsen kommer vĂ€nnerna segla tillsammans med det internationella segelsĂ€llskapet ARC â Atlantic Rally for Cruisers, en hel klubb med vĂ€rldsomseglare.
â PĂ„ sĂ„ sĂ€tt behöver man inte gĂ„ ensam över, utan man Ă€r flera bĂ„tar som gĂ„r tillsammans vilket kĂ€nns sĂ€krare, sĂ€ger Oskar Karlsson.
VĂ€l över Atlanten hĂ€grar bland annat VĂ€stindien. DĂ€refter fortsĂ€tter turen via Panamakanalen till Galapagosöarna, Franska Polynesien, Nya Zeeland och Australien. Efter det blir det Asien â Indonesien, Malaysia och Thailand, innan fĂ€rden gĂ„r vidare mot Maldiverna, Madagaskar och sedan genom Indiska Oceanen och Atlanten hem igen.
PoÀngen Àr att ta det lugnt. Hittar man en bra plats stannar man ett tag extra.
Det finns ocksÄ stÀllen pÄ vÀgen man mÄste undvika. Till exempel ökÀnda Adenbukten utanför Oman dÀr det Àr problem med pirater.
â DĂ„ fĂ„r man runda Sydafrika i stĂ€llet, konstaterar Oskar Karlsson.
Medan nedrÀkningen inför resan fortgÄr glÀds sÀllskapet Ät alla förberedelser.
â Det Ă€r pĂ„ ett sĂ€tt skönt att vi har tvĂ„ Ă„r pĂ„ oss. Samtidigt kĂ€nns det vĂ€ldigt peppigt med alla smĂ„steg framĂ„t, sĂ€ger Henna Koskela.
Vad ser ni mest fram emot?
â Friheten. Att fĂ„ styra hela resan sjĂ€lv. Slippa stressen. Alla lĂ€nder vi ska besöka förstĂ„s. Nya intryck, nya kulturer och nya mĂ€nniskor. KĂ€nslan av att se land nĂ€r man varit ute pĂ„ havet en lĂ€ngre tid. Att bara vara och slippa bry sig om hur man ser ut.
Det vÀrsta som kan hÀnda?
â Att nĂ„gon blir sjuk.
Solen vÀrmer fortfarande Sunnydays akterdÀck fastÀn oktober stÄr för dörren. Innan bÄten tas upp pÄ land för vintern hinner vÀnnerna med en kortare höstsegling.
â Jag ser fram emot actionstormarna ute pĂ„ oceanen. Det kommer att bli mĂ€ktigt och coolt, sĂ€ger Henna Koskela.