Varg oroar i Hällby
Flera boende i Hällby tror sig ha sett en varg i området under helgen. Leif Wolter och hans fru såg vargen vid deras garage.
– Det känns obehagligt att ha en varg så nära in på. Vi vågar inte släppa lös vår hund nu, säger han.
När Leif Wolter stod och klöv ved i lördags, så såg hans fru en varg vid deras garage. De har hört att flera i Hällby tror sig ha sett vargen under helgen. Flera ska ha sett vargen vid vattentornet och i närheten av skolan.
– Jag tycker att det är otäckt att den har synts till vid skolan, säger Leif Wolter.
På Länsstyrelsens rapportsida rovobs.se kan folk rapportera in rovdjursobservationer. I lördags rapporterades två observationer av varg i Hällby in till hemsidan.
Och till Eskilstuna-Kuriren hörde en läsare av sig i fredags och berättade att en varg synts till i Stora Sundby.
– Det kan vara en ungvarg, en hane som har gått iväg ifrån något av reviren i Örebro eller i Västmanlands län, för att försöka bilda ett nytt revir. Om det är så, är ungvargen säkert bara på genomresa i området och kommer vandra vidare, säger Per Folkesson, rovdjursförvaltare på Länsstyrelsen i Södermanlands län.
Rapporter om att vargar syns till kommer in då och då till länsstyrelsen. Det finns ingen anledning till oro tycker Per Folkesson.
– Men det är klart att om det rör sig en varg i området, då är det onödigt att låta hundar gå lösa, säger han.






























Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 okt 2011 14:59 Maja (eftersöksekipage) (Ej registrerad)
KP (Ej registrerad) skrev:
Innan ni yttrar er om vargens vara eller inte vara så borde ni rannsaka era samveten och fundera på om era åsikter grundar sig på enbart känslor eller faktisk verklighet.
Hela vargfrågan borde nämligen behovsprövas då de mesta vargförespråkarna tycks vara de som minst behöver dem, m.a.o. stadsboende naturromantiker som på sin höjd plockar lite bär och svamp på hösten men vet inte mer om naturvård och viltvård än det de läser och ser i massmedia, ett media som tyvärr oftast speglar en viltvårdare/jägare till dennes nackdel.
Tänk på alla de djur som blir trafikskadade på våra vägar som till dags dato har blivit uppspårade på frivillig basis av viltvårdare för att snabbt kunna avlivas. Detta kommer mest sannolikt att upphöra för det finns inte en vettig hundförare som släpper sin hund för att söka upp och markera skadat vilt om det samtidigt finns varg i området.
Till sist, vargen är INTE utrotningshotad, den är världens mest spridda rovdjur.
Eftersökspatrull (än så länge) (Ej registrerad) skrev:
DET BÄSTA SOM SKRIVITS PÅ LÄNGE!!!!!
Vi och våra hundar kommer definitivt sluta gå på skarpa eftersök, bla då trafikskadade djur, om vargen får fäste i skogen häromkring! För vargen kommer gå på "samma eftersök"
Eftersökspatrull (än så länge) (Ej registrerad) skrev:
DET BÄSTA SOM SKRIVITS PÅ LÄNGE!!!!!
Vi och våra hundar kommer definitivt sluta gå på skarpa eftersök, bla då trafikskadade djur, om vargen får fäste i skogen häromkring! För vargen kommer gå på "samma eftersök"
HELT KLART, INSTÄMMER TILL FULLO!!!
Om det får fortsätta på detta sätt så inte tänker då jag riskera mina eftersökshundar!
Skrivet 19 okt 2011 17:08 Stoner (Ej registrerad)
AKR: Du har rätt i att det gick åt mycket får på 1800-talet, vissa decennier upp till 50 000 stycken. Vi svenskar må ha ändrats sedan dess, men det har inte vargen. Den jagar på precis samma sätt och kommer att vara samma hot mot tamdjursägare, hundägare och övriga när den nu kommer tillbaka.
Att vargen inte dödat någon i Sverige under 1900-talet beror på att vi inte haft någon varg alls. Vi utrotade den i stort sett vid 1900-talets början. Utan varg, inga attacker.
Läs istället nyheterna och jämför med 1800-talet. Nu är vargen tillbaka och nu ökar också attackerna. Mot tamdjur hittills (hundratals får på några veckor, när såg du såna nyheter sist?) men i år har det även varit två incidenter mot människor. Ej dödliga, nej, men attacker likafullt.
Det är ingen mening att tjafsa om att "människor hetsar upp sig" är "överdrivet rädda" osv. Vissa är ju mer ängsliga än andra, naturligtvis, men på det hela taget är vargens återkomst ett reellt hot, både mot svenskarna och ekonomin
Skrivet 19 okt 2011 17:14 Stoner (Ej registrerad)
# Wolfenstein. Nej, det är 1400 gånger högre risk för en hund i vargrevir än det är för samma hund i trafiken. Se istället http://www.vargfakta.se/nyheter/trafikdodens-overlagsenhet-seglivad-myt/
Där har de räknat fram hur det egentligen ser ut.
Skrivet 20 okt 2011 01:24 Tobb (Ej registrerad)
Såg att det var någon som skrev att varg är större än schäfer. Så är det inte alltid. Vår schäfer är jävligt stor och vad tror du hände när vi gick på allmän väg när en jägare var ute med sin hund. Jo han blev vansinnig och hotade att sticka kniven i hunden. Så problemet är inte vargen utan jägarna. Dom är så okunniga om rovdjur och skiträdda för alla hunddjur som är större än en jämthund.
Sedan är jag så less på snacket om att det är dom i stan som vill ha varg. Jag bor inte på stan och vill ha varg och vi är jävligt många. Bor man på landet så får man lov att lära sig hur naturen fungerar. Man får se till att skydda sina djur. Dvs koppla hundarna stängsla och skydda sin tamboskap på ett sådant sätt så att rovdjur inte tar sig in. Klarar man inte det då får man flytta till stan. För jag fattar inte vad man har på landet att göra om man inte gillar naturen.
Sedan är det bara löjligt att oroa sig för sin och barnens säkerhet. Varg ger sig inte på människor det visar forskning.
Skrivet 24 okt 2011 16:55 husse (Ej registrerad)
Wolfenstein (Ej registrerad) skrev:
Det dödas fler jakthundar av jägare än av varg!
Det dödas fler jägare av jägare än av varg!
Vilka ska vi inför skyddsjakt på?
Se siffrorna på http://vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm
Vargvän (Ej registrerad) skrev:
Äntligen några vettiga ord. Håller fullständig med, vilka ska vi ha skyddsjakt på egentligen? Det farligaste rovdjuret både i Hällby och i övriga världen är människan, inte varg, björn eller annat.
Torben (Ej registrerad) skrev:
Helt rätt Vargvän. Jägarna lyckades ju även i årets älgjakt skjuta en människa. Och det är mycket kvar av jakten. När dödade en varg en människa senast? Sedan är det så att en varg anfaller ingen hund om inte hunden är den som tar initiativet till strid. Nej skyddsjakt på jägare var ett bra förslag.
Hur många jägare finns det och hur många vargar finns det? Tänk så enkelt det är när ni inte behöver tänka på %:en...