Budxpress i Mälardalen AB hyr i dag lokaler på Fraktgatan i Valhalla industriområde. Lokalerna, lagret och uppställningsytorna för bilarna börjar dock bli för små. För verksamheten växer snabbt.
I dag avlönar bolaget sex personer på kontoret och 20-25 chaufförer. Fordonsflottan består av närmare 20 lastbilar varav (snart) sju är tunga.
Budxpress startade 2012 och omsatte då blygsamma 1,2 miljoner kronor. Ökningen har sedan dess varit explosionsartad och resultaten goda. 2016 hade omsättningen ökat till cirka 6,7 miljoner och 2017 drygt 11 miljoner kronor.
– Och 2018 ser riktigt bra ut. Preliminärt når vi 19, möjligen 20 miljoner i år. Bilarna rullar både dag och natt, säger Mikael Malm.
Bolaget finns också med på Veckans affärers lista över "Sveriges Superföretag" och Dagens Industris gasellföretag 2018.
Botemedlet mot den tilltagande växtvärken kan bli att bygga eget. Bolaget har signerat ett optionsavtal med det kommunägda logistikbolaget om en tomt på 7000 kvadratmeter. Där vill man bygga ett cirka 800 kvadratmeter stort lager, en terminal på cirka tusen kvadratmeter och ett 200 kvadratmeter stort kontor. Investeringen i Kjula beräknas överstiga tio miljoner kronor, tror Mikael Malm.
– Det satsas hårt i logistikparken och vi vill väl tro att det är full snurr därute på 5-10 års sikt. Då kan vi säkert tjäna på att finnas där men i dagsläget är jag faktiskt lite halvskeptisk till att flytta verksamheten till Kjula, säger han.
Budxpress är inne i en förändringsperiod där man i hög takt byter ut budbilar mot lastbilar.
– Vi blir allt mer ett åkeri och det ställer lite andra krav på lager och möjligheter till uppställningsplatser.
Den tänkta lokaliseringen i Kjula gör det möjligt att fortsätta växa.
– Tomten är lite större än vi egentligen behöver men långsiktigt skulle vi kunna bygga egen verkstad och tvätthall. Men i dag är jag som sagt lite orolig, det är en stor investering.
I och med optionen har Budxpress ett år på sig att ta det slutgiltiga beslutet. Under tiden ska Mikael Malm ta ställning till offerter på bygget av själva terminalen och komma överens med banken.
– Jag kommer att använda den här tiden väl men arbetar redan för fullt med planeringen, säger Mikael Malm.
Förklaringen till bolagets stora tillväxt kan beskrivas med två ord. Mod och e-handel.
– Vi har inga egna direktavtal med e-handelsföretagen men kör åt många av de stora åkerierna som DHL, Schenker och Postnord som i sin tur växer så det knakar till följd av e-handeln. En stor del i framgången är också att vi har vågat investera i fler fordon.
Hur är det med konkurrensen?
– Vi slåss med företag i hela Mälardalen och lokalt har vi stora konkurrenter som Berglunds Åkeri och Varubud. De andra har nischat sig mycket på slingor, fasta turer, medan vi fokuserat på brådskande körningar. Det finns massor av uppdrag där det handlar om att få något fraktat med kort varsel.
Vill ni inte vara direktpartner till de stora företagen?
– Jo, men många av de stora företagen anlitar bara rikstäckande åkerier. Vi finns bara i Mälardalen (har även en mindre depå i Västerås). De sista två åren har vi inte egentligen inte behövt jaga kunder, de hittar oss.