E-handelsjätte öppnar butik i centrum

De är en snabbt växande verksamhet, med e-handel som grund. Nu satsar de på en pop-up-butik i Eskilstuna.

Under torsdagen dök det upp en skylt i gamla butiken Indiskas lokaler på Kungsgatan. Personal sökes med start omgående till Nakd som öppnar en pop-up-butik den 20 mars.

Under torsdagen dök det upp en skylt i gamla butiken Indiskas lokaler på Kungsgatan. Personal sökes med start omgående till Nakd som öppnar en pop-up-butik den 20 mars.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna kommun2020-02-28 12:16

Den svenska e-handlaren och modesajten Nakd grundades 2015 av Jarno Vanhatapios. Sedan dess har de växt ordentligt och provat på med pop-up-butiker på några få ställen i Sverige, bland annat i Westfield Mall off Scandinavia. Nu provar de lyckan i Eskilstuna.

– Vi är ute på en turné nu och kör pop-up-butiker runt Mälaren, i Västerås, Eskilstuna och Stockholm. Det innebär att vi garanterar två månader på varje ort, med option på förlängning om försäljningen går bra, säger Anders Hardstedt, butiksetablerare på Nakd.

Varför satsar ni i just Eskilstuna?

– Det som är så bra med Eskilstuna är att skolorna ligger relativt centralt. Vi vänder oss mest till unga kvinnor och det finns det i Eskilstuna centrum. Sen är det bra att kunna ha en gemensam arbetsledning och leveranser som kan sampaketeras och skickas till butiker nära varandra.

Nakd tog över den nedlagda butiken Indiskas lokaler för en dryg månad sedan och fredagen den 20 mars slår de upp dörrarna till sin butik.

– Vi räknar med att behöva vara sex-sju personer i schemaläggningen för att täcka upp alla tider. I första hand söker vi personal som kan jobba alla timmar i veckan, heltid på timmar, säger Anders Hardstedt och tillägger:

– Det är snabba puckar, vi satte upp skylten i fönstret i torsdags och nästa vecka börjar vi att bygga upp butiken.

Butiken ska ha 5 000 plagg och priserna skiljer sig rejält från de ordinarie priserna på webben.

– Ser du en bild på ett plagg på vår hemsida så finns den kanske i tre färger och tre storlekar. Tar plagget slut i några storlekar eller färger släcks det plagget ned och hamnar i våra pop-up-butiker, säger Anders Hardstedt och fortsätter:

– Vi har generella priser i butikerna. Alla klänningar har ett pris, alla jeans ett pris, det gäller alla produkter så du kan göra enorma fynd mot våra ordinarie priser.

Företaget har haft pop-up-butiker i bland annat Malmö och Göteborg. Där hade de öppet i nio månader då försäljningen var hög.

– Senast öppnade vi i Skärholmen utanför Stockholm där vi  fick ett fantastiskt mottagande. Det brukar vara populärt bland ungdomar som är vår målgrupp, säger Anders Hardstedt.

I pop-up-butikerna säljer de skor, väskor, kläder och underkläder.

– Det blir ett litet jippo när vi öppnar i Eskilstuna. Det har hänt att vi haft 500 meter kö när vi ska öppna en ny butik, kanske kan vi få 100 meter i Eskilstuna, avslutar Anders Hardstedt.

Karta: Här öppnar butiken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!