Hallberts firar 85 – ger bort sin dagskassa

Kvalité, en lyxig känsla och stark kundvård. Så förklaras framgångsreceptet för frisersalongen som är lika aktuell som när den grundades 1934.

Susanne Lindgren och Hallberts salong har fått Lotta Fowlers förtroende sedan hon var i 18-årsåldern. "Jag litar på henne".

Susanne Lindgren och Hallberts salong har fått Lotta Fowlers förtroende sedan hon var i 18-årsåldern. "Jag litar på henne".

Foto: Veronica Karlsson

Eskilstuna kommun2019-10-18 15:33

Ett hav av goodiebags omger den vackra buketten med liljor i salongens mitt. Förutom åsynen av dessa möts fredagens kunder av ett speciellt budskap – alla intäkter går till välgörenhet.

– Vi jobbar och kunderna swishar varenda krona till Cancerfonden, Suicide zero eller Operation smile, säger Susanne Lindgren som arbetat på salongen i närmare 30 år. 

Tillsammans med de andra delägarna, Sofia Gustafsson och Manuela Milevoj, samt konsulten Tomas Carlén och lärlingen Clara Gustafsson firar hon att Hallberts salong i dag funnits i 85 år. Salongen grundades 1934 av Peter Walter Hallbert och gick sedan i arv i tre generationer. I dagens toppmoderna salong, där inredningen går i sobert vitt med inslag av guld finns traditionen ständigt närvarande. Neonskylten utanför ingången är original och de svartvita kvinnoporträtten som dominerar en hel vägg visar frisyrer från ett halvt sekel. 

– Min kund Lenah är dotter till grundaren. Hon är över 80 år, kommer in varje fredag och tvättar och lägger håret. Det är fantastiskt, säger Sofia Gustafsson.

Deltagartrion känner en stolthet i förvalta traditionen, dess känsla och historik.

– Vi har alltid haft fin och stark kundvård och hållit hög kvalité. Det är exklusivt och prisvärt. 

Likaså är vidareutbildning viktig, då som nu.

– Vi vill utvecklas och åker ofta på utbildningar, både i Sverige och internationellt, säger Manuela Milevoj.

De visar en klippbok vars innehåll sträcker sig ända till 1940-talet. Där kan man läsa att "en fräsch hy samt en charmfull frisyr ger kvinnan på vårpromenad säkerhet och elegans".

I dag står det välvårdade, tjocka och fylliga håret i fokus.

 – Det har varit mycket axellängd nu, det som man kallar för lob – en lång bob, berättar Sofia Gustafsson.

Ideal och trender formas i mångt och mycket av det sociala medielandskapet.

– Man har trenderna i mobilen. Kunder visar ofta bilder på kändisar, vanligast är Kim Kardashian, avslöjar Manuela Milevoj.

– Det handlar mycket om psykologi, att avläsa kundens önskemål och vad de egentligen fastnat för när de tittar på bilderna, menar Susanne Lindgren.

Hennes första kund för dagen är Lotten Fowler som kommer in för en klippning och inpackning. Hon har varit salongen trogen sedan 18-årsåldern.

– Jag låter Susanne bestämma klippningen för jag tror att andra ser det man själv inte gör. Och så litar jag på henne. 

Neonskylten vid ingången är original.
Neonskylten vid ingången är original.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!