Coronavirusets framfart har slagit hårt mot lokala företagare med uppsägningar och stängda butiker och restauranger som följd. För att vända utvecklingen lanserar Sörmlands media kampanjen "Handla lokalt – stötta våra lokala företagare".

– Alla jobbar stenhårt för att hitta vägar ur krisen. Vi gör det här för att hjälpa våra lokala företag att hanka sig fram i de här bistra tiderna, säger Anders Boberg, försäljningschef på Sörmlands media.

Kampanjen innebär att rabatterat annonsutrymme vigt åt lokala företagare kommer att upplåtas i papperstidningen och på webben varje onsdag. Även på webben erbjuds kunder att annonsera och rikta erbjudanden till läsarna till rabatterade priser.

– Vi hoppas att man ska våga investera pengar i annonsering. Vi har en jättestor publik både i print och digitalt – inte minst nu – så jag tror att man kommer att gynnas av att synas i våra kanaler. 

Anders Boberg konstaterar att flera av de branscher som hör till de mest utsatta, däribland restauranger och handel, sysselsätter många unga människor.

– Får vi inte igång handeln så kommer arbetslösheten bland unga sticka iväg rejält. Ur ett samhällsperspektiv är det jätteviktigt att de här branscherna fungerar. Jag hoppas att den här kampanjen ska bidra till att öka kommersen och få fler att ta fasta på vikten av att handla lokalt.

Kampanjen startar onsdagen den 25 mars och fortsätter tillsvidare.