Kjula vill ha internationell flygplatsstatus

Eskilstuna kommun vill att regeringen utser flygplatsen i Kjula till en internationell flygplats.

Eskilstuna flygplats i Kjula är stängd för medborgare utanför EU och Schengenområdet. Ett faktum som rimmar illa med logistikbolagets förhoppningar om internationella etableringar.

Eskilstuna flygplats i Kjula är stängd för medborgare utanför EU och Schengenområdet. Ett faktum som rimmar illa med logistikbolagets förhoppningar om internationella etableringar.

Foto: Peter Larsson

Eskilstuna kommun2019-10-04 20:13

Sommaren 2018 tydliggjorde gränspolisen att Eskilstuna flygplats inte har rätt att klarera passagerare med hemvist utanför EU och Schengenområdet. Tidigare har man kunnat få hjälp av gränspolis och tull från Skavsta i Nyköping när flygplan med icke EU-medborgare landat i Kjula.  

– Det finns tydligt reglerat om var och när Sveriges yttre gränser får passeras. Det ska föreligga särskilda behov om man ska få passera gränsen utanför de ordinarie gränsövergångsställena, säger Ulrika Johansson, sektionschef för gränspolisen i polisområde öst.

Med logistikparkens expansion och nya etableringar har behovet av en internationell flygplats i Eskilstuna ökat.

Enligt Mikael Nilsson, verksamhetsansvarig för Eskilstuna Flygplats, har flygplatsen tvingats säga nej till ett 20-tal förfrågningar om att nyttja landningsbanan bara det senaste året. Bland annat från Volvo och Amazon Web Services som har en jättelik serverhall intill flygplatsen.

– De tycker att det är jättekonstigt när vi säger nej, säger Mikael Nilsson.

Volvo Parts, Volvo CE, Outokumpu, Assa Abloy, Transcom och Alfa Laval är de största internationella företagen i Eskilstuna som påverkas av att inte kunna ta emot kunder och bolagsrepresentanter på Eskilstuna flygplats. Istället nyttjas främst Arlanda i Stockholm, Skavsta i Nyköping och till viss del Västerås flygplats.  

– Det känns förbaskat tråkigt att bolagens internationella besökare inte kan landa i Eskilstuna. Det är viktigt att vi får till det här för flygplatsen skulle kunna vara ett stort mervärde, säger David Hofmann, vd för Eskilstuna Logistik AB.

För närvarande pågår en remissrunda där bland annat tull och polis ska säga sitt innan regeringen tar ställning till kommunens förfrågan om att utses till en internationell gemenskapsflygplats.

Ett nej skulle vara en stor besvikelse för kommunen.  Logistikparkens främsta styrkor: närheten till E 20, järnvägen och flygplatsen lyfts alltid fram i marknadsföringen.

Gränspolischef Ulrika Johansson tror inte att Eskilstunas chanser är så stora. Närheten till bland annat Skavsta kan ligga Eskilstuna i fatet. 

– Sverige har fått kritik för att vi har många gränsövergångsställen jämfört med andra medlemsstater i Schengensamarbetet. Det finns också ett behov av att säkra de redan beslutade gränsövergångarna. Dessutom finns det flera flygplatser i närheten av Eskilstuna, säger hon.

 Logistikbolagets vd David Hofmann är dock positiv.

– Vi tror och hoppas på ett ja. Om inte får vi se hur vi går vidare.

Logistikbolagets vd David Hofmann hoppas på positivt besked från regeringen.
Logistikbolagets vd David Hofmann hoppas på positivt besked från regeringen.
Karta: Eskilstuna flygplats i Kjula
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!