– Vi är alltid nyfikna på nya utmaningar. Vi vill nå de stora kontona och vi har ett bra koncept med helheten kring profilprodukter i kombination med event, säger Marcus Eriksson, marknadschef och delägare i Profeel AB.

Profeel AB förvärvade i juli PeGe Promotion i Västerås AB. Den nya koncernen omsätter sammanlagt cirka 57 miljoner kronor och sysselsätter 15 personer i Eskilstuna och 4 i Västerås.

– Vi har sedan många år tillbaka haft kunder i hela Västmanlandsregionen och har hela tiden haft för avsikt att stärka vår position i regionen, säger Profeels vd och delägare Michael Serrander.

Artikelbild

| Michael Serrander är vd och delägare Profeel AB.

Joachim von Carlsburg är försäljningschef och delägare i Profeel:

– Får vi det här att fungera bra är jag sugen på fler förvärv. Vi har 3,5 miljoner människor runt Mälardalen.

Profeel, som sysslar med marknadsföring genom produkter och event, grundades 2005.

– Vi har ökat varje år. Även i lågkonjunkturen 2008/2009 ökade vi med någon miljon per år, säger Joachim von Carlsburg.

– Vi har växt organiskt så nu var det dags för förvärv.

Profeel startades av Michael Serrander, Catrin Lidetoft och bröderna Joachim och Fredrik von Carlsburg.

– Grundidén var att kombinera produkt och event. Vi tyckte att det passar så bra ur marknadsföringssynpunkt att man träffar sina kunder eller sin personal och gör något roligt tillsammans. Sedan förstärker man och förlänger intrycket med någon produkt, säger Michael Serrander.

– Vi kan projektleda ett helt event där vi fixar allt från inbjudan och aktiviteter till mat och boende. Vi kan även ordna profilprodukter om det behövs. Vi har en projektledare som löser precis rubbet. Det är unikt.

Profeel har kontor och showroom på Kungsgatan 72 i Eskilstuna. Företagets allra första lokal efter grundandet 2005 låg dock i Vilsta industriområde där Profeel hyrde in sig hos ett kryddföretag.

– Det luktade kryddor om oss, minns Michael Serrander.

Profeel har lagt ut sitt lager på tredjepart.

– Jag har allting hos Varubud i dag. Det har varit en viktig del av utvecklingen, säger Michael Serrander.

Profeel startade en webshop 2009.

År 2014 utsågs Profeel AB till Årets företagare i Eskilstuna.

Bland Profeels kunder märks Telia. Profeel levererar kläder till cirka 800 anställda i Telias butiker. Profeel har även tagit fram kläder åt de anställda på gymkedja Actics 180 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland och Österrike.

Hur har profilkläderna förändrats?

– Mycket, det har blivit mycket bättre och mycket snyggare kläder. De följer mode och folk blir mer och mer medvetna. Man vill co-branda, att man sätter sin logo på kläder som har ett bra varumärke som Craft till exempel, säger Michael Serrander.

– Vi försöker hitta rätt så att det blir snygga grejer. Då kommer folk att använda det mer också. Engångsanvändning är ju inte bra för miljön heller.

En annan kund är mätteknikföretaget Hexagon som har verksamhet i 50 länder.

– Där fick vi frågan i våras om att leverera till övriga länder i Europa och nu är det på tapeten att leverera till övriga världen. Senast förra veckan kopplade vi på Japan. Deras bolag i Japan ska handla från vår webshop. Då är det kul att vi kommer från lilla Eskilstuna, säger Joachim von Carlsburg.

För att på ett smidigt sätt komma åt den norska marknaden trots att landet står utanför EU har Profeel startat ett systerföretag i Norge. Profeel har ett showroom i Stockholm. Företaget ska etablera sig på Gotland där det finns 4 300 företag, men bara ett fåtal som sysslar med företagsprofilering.

Profeel bedriver ett aktivt miljöarbete och har bland annat som mål att skydda miljön. Fredrik von Carlsburg är controller och även ansvarig för miljö och kvalitet. Han söker leverantörer som producerar kläder och andra marknadsföringsprodukter på ett hållbart och etiskt godtagbart sätt.

Profeel har under tre år arrangerat eventet Eskilstuna Näringsliv på uppdrag av Nyföretagarcentrum, Munktell Science Park, Företagarna och Marknadsföreningen.

Profeel har de tre senaste åren även arrangerat välgörenhetseventet Feel for life till förmån för Barncancerfonden. I år lyckades företaget tillsammans med sina gäster och samarbetspartners samla in 670 000 kronor som oavkortat gick till Barncancerfonden.

Profeel har även engagerat sig i idrott eftersom företaget anser att företagande och idrott går hand i hand.