UF-företagen Sustainable furnishing UF och Brand It UF gick tillsammans segrande ur tre kategorier på den regionala mässan i Katrineholm: Årets hållbara UF-företag, årets samhällsentreprenör och årets UF-företag. Den 6-7 maj är det dags att se hur eleverna på ekonomiprogrammet står sig nationellt då SM i Ung Företagsamhet avgörs på Älvsjömässan i Stockholm.

– Vi tror på vårt företag och vår kompetens. Sustainable furnishing UF erbjuder en unik och hållbar inredningstjänst. Vi inreder med återanvänt material, berättar Sofia Oinonen.

Tillsammans med klasskamraterna Lisa Axelsson och Sofia Larsson har hon skapat ett företag vars vision är att göra andrahandmarknaden mer attraktiv. De riktar sig mot företag som vill ha en trivsam arbetsmiljö i exempelvis personalrum.

Artikelbild

– Vi vill göra skillnad. Det handlar inte bara om att tjäna pengar utan att visa allt man kan göra med second hand, säger Lisa Axelsson.

Trion har redan inrett en monter på evenemanget Folk och Kultur i Eskilstuna. Även på Rekarnegymnasiet har de låtit kreativiteten flöda och skapat ett kontor i marknadsföringssyfte. Det mysiga rummet, vars möbler och inredningsdetaljer uteslutande härstammar från second hand, fungerar även som en samlingsplats för skolans alla UF-företag.

Brand It UF består av Marcus Bengtsson, Philip Rask och Carl Jonsson. De har siktet inställt på den kanske mest prestigefyllda kategorin: Årets UF-företag.

– Vi har tagit fram en dryckesmall som man lägger ovanpå exempelvis en cappucino. Sedan pudrar man över kakao så blir det en text i kaffet, berättar Philip Rask.

– Det går att göra vad som helst – företagsloggor, hashtagar, budskap. Vi ser en stor tillväxtpotential inom andra marknader, till exempel på bakverk och drinkar, menar Marcus Bengtsson.

Idén föddes när de scrollade igenom sina sociala medierflöden. Carl Jonsson såg en bild på en cappucino med tillhörande budskap hos en influencer.

– Då slog det mig: Varför inte få det direkt på kaffet och låta bilden tala för sig själv?

– Det skapar mervärde och ser snyggt ut i flödet, menar Philip Rask.

Att tänka miljömedvetet var en självklarhet även för dem.

– Vi tillverkar våra mallar i PLA-plast som är gjord av majsstärkelse och sockerrör, berättar Philip Rask.

Inför SM har de säljspurtat genom att kontakta caféer och restauranger. Båda företagen ser de dock närmast fram emot torsdagen då Ung Företagsamhets nationella styrelse har förlagt sitt besök till Eskilstuna. Lunchsällskapet, prins Daniel, framkallar dock viss nervositet.

– Men det ska bli jättekul, säger Sofia Oininen.

– Spännande, det är inte varje dag man träffar en prins, menar Philip Rask. Vi har dessutom en överraskning till honom!