Självbestämmande på SD-ungerskt språk

Utrikes 31 juli 2020 06:00
Detta är en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

De styrande i Ungern har sina metoder för att hålla opposition nere. Svenska eftersägare har de också. En är ordförande Åkesson i Sölvesborg (SD). Regeringschefen Orbáns välde i Ungern "hävdar det egna folkets rätt till självbestämmande", skrev SD-ledaren i Aftonbladet för ett par år sedan.

Hur det går till finns det ett rykande färskt prov på. Några få nyhetsmedier i Ungern har ännu inte gjorts om till regimorgan – eller stängts efter att ha köpts upp av regimens handgångna ”affärsmän”. Än finns en enstaka oberoende veckotidning för ekonomi och politik, en tyskägd satellit- och kabel-TV-kanal med mestadels lätt och ofarligt innehåll samt en handfull nätbaserade medier.

 

Viktigast bland dessa, med flest läsare, har varit index.hu, med nyheter, granskande reportage, kultur och annat material. Den hade blivit den mest betydelsefulla källan för ungerskspråkiga nyheter som inte underordnats det styrande partiet. Nu verkar dess tid vara ute.

Tillvägagångssättet liknar hur en del av Turkiets press kvästes av Erdoganregimen och hur Orbánväldet tidigare lade under sig praktiskt taget all oberoende dagspress. Sedan stängdes den ledande oppositionstidningen medan en rad regionaltidningar samlades i en på papperet statlig stiftelse som Orbánpartiet har full kontroll över.

 

Metoden är att medierna som pressas ekonomiskt köps upp av Orbántrogna ”affärsmän”, för att sedan likriktas eller stängas. Orbáns hantlangare var nu en viss Miklós Vaszily, och det var inte första gången han användes i sådana uppdrag. Index.hu har haft ostadiga ägarförhållanden och Vaszily kom åt att köpa hälften av det bolag som med annonsinkomster möjliggjorde driften av index.hu.

Sedan avvaktade regimens män till ett par dagar efter EU-toppmötet om långtidsbudgeten där Ungerns och Polens nedmontering av rättsstat och öppet samhälle var ett av diskussionsämnena. Då det mötet i Bryssel var klart fockades chefredaktören för index.hu. Redaktionen insåg att en regimlojal ledning var på ingång, och då sade journalisterna upp sig.

Ännu en nyhetsförmedlare tystad: Att ”hävda det egna folkets självbestämmande”, som SD-ledaren sade. Sådan språkbehandling var i svensk politik tidigare mest förknippad med Moskvalojala kommunister.

 

Ungern har gjorts om till vad som i praktiken är ett enpartivälde, präglat av korruption, av hårt politiserad statsförvaltning och av en urholkning av friheter och rättsstat. Men på SD kan Budapestregeringen lita. EU-parlamentet röstade i juni för att förorda att EU-anslag villkoras av att regeringar inte undergräver demokratin.

Till detta röstade SD-ledamöterna nej, i likhet med hela den mer eller mindre Moskvaanknutna europeiska extremhögern, oavsett hur den formellt har fördelat sig på olika partigrupper.

Åke Wredén

Ämnen du kan följa
Läs mer!
Politik

Oppositionen tog hem segern i Seychellerna

Konflikter, krig & terrorism

24 dödades i självmordsattacken i Kabul

Musik

Gudnadóttir prisas på gala

Musik

Skrillex släpper nytt

Hälsa och sjukvård

FN:s kärnvapenförbud träder i kraft

Visa fler