Den som vill ha fler bostäder bör acceptera nya grannar

Många boende i Strängnästorp utanför Katrineholm protesterar mot planerna på fler villor i byn. Konflikten är klassisk. Även om alla har legitima intressen kan de inte försvaras fullt ut.

Många boende i Strängnästorp utanför Katrineholm protesterar mot planerna på fler villor i byn. Konflikten är klassisk. Även om alla har legitima intressen kan de inte försvaras fullt ut.

Foto: Henrik Wising

Ledare2021-05-13 21:52
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Protesterna mot ett nytt villaområde i Strängstorp norr om Katrineholm illustrerar ett ständigt aktuellt problem. De allra flesta tycker att byggande av nya bostäder är en bra sak. Men lika många kan, om de vill, hitta mängder av argument varför de nya bostäderna inte ska uppföras just där de bor.

Det kan handla om försämrad utsikt, mer liv och rörelse och minskad avskildhet, ökad trafik eller ingrepp i naturen.

I Strängstorp hänger kritiken samman med de senare sakerna. Ombyggnaden av väg 56 minskar in- och utfarterna till samhället från två till en. Om antalet invånare i Strängstorp samtidigt fördubblas kan trafiken bli mer flaskhalsartad och öka i mängd. Det och själva tillväxten av byn, samt nedtagningen av skogen, minskar den lantliga känslan.

Alla intressen kan inte försvaras fullt ut, även om både kommunen och de boende har legitima anspråk. Det går att förstå att människor som har flyttat in med vissa föreställningar om boendet reagerar när förutsättningarna ändras.

Å andra sidan kan Katrineholms kommun inte välja och vraka var det ska planläggas mark för nya bostäder. Villatomterna ska ligga tillräckligt attraktivt för att bli sålda. Ur miljö- och kommunekonomiska skäl bör de förläggas utefter befintliga väg- och bostadsstråk. Att fler hus förr eller senare skulle byggas i ett befintligt villaområde, fem kilometer från stan, borde också ha funnits som en möjlighet för dem som köpt hus där.

Och även om trafikmängden kan fördubblas talar vi fortfarande om 26 villor som blir 51, om planerna genomförs. På många håll, även i Katrineholms kommun, lever folk med betydligt större trafikflöden än så.

Till saken hör att en gång- och cykelbana kommer att byggas utefter väg 56 mot stan. Det innebär en klar förbättring för Strängstorpsbornas möjligheter att ta sig till Katrineholm med cykel, vilket kan minska behovet av bilresor.

Med det sagt bör kommunen lyssna på oron för trafiksituationen och försöka hitta sätt att minska påfrestningarna, exempelvis med hjälp av smarta väglösningar till in- och utfarten till 56:an.

Intressant nog har denna konflikt flammat upp samtidigt som SCB presenterade befolkningssiffror för årets tre första månader. Katrineholms befolkning minskar med 91 personer. Det är visserligen bara ett kvartal men trenden är tydlig. Kommunen stod i princip stilla i befolkningsantal förra året och går nu mot minus.

Orsaken är förstås minskad invandring, som har varit den avgörande orsaken till att Katrineholm växt under det senaste dryga årtiondet. I viss mån påverkar dock även kommunens svårigheter att få fram attraktiva bostäder för att driva på inrikes inflyttning. 

Och nya hus har oftast grannar.