Varför vill inte Katrineholm lämna ut lönelistorna?

Lönekontoret i Katrineholms kommun lämnar inte ut handlingar om de anställdas löner.

Lönekontoret i Katrineholms kommun lämnar inte ut handlingar om de anställdas löner.

Foto: Roger Culmsee

Ledare2021-05-18 19:00
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Har Katrineholms kommun inte lämnat ut listor på anställdas löner när det begärts tidigare? Det verkar osannolikt, men om så är fallet är det på tiden att kommunen gör som den ska. 

I veckan rapporterade Katrineholms-Kuriren (17/5) att kommunanställda i Katrineholm begärt ut lönelistor på kommunens anställda. Tanken var av allt att döma att uppgifterna skulle användas inför lönesamtal.

Sådant är inte ovanligt och på många håll är det sällan ett problem. Det kan ge folk mycket bättre förutsättningar att löneförhandla. Anställda får en god översikt över löneläget, kan jämföra med kollegor och avdelningar.

Men Katrineholmspersonalen har stött på patrull. Det kommunala lönekontorets linje är att registren över löner ska läsas på plats, ur pärmarna. Några kopior eller utskrifter på listorna kan inte lämnas ut. I artikeln säger en anställd att de som fått se registren inte heller fått kopiera eller fotografera dessa.

Listor på kommunanställdas löner är offentliga handlingar. Det är alltså handlingar som förvaras hos, upprättats av eller skickats in till svenska myndigheter, och som inte omfattas av sekretessregler. Den som begär ut detta ska kunna välja att se originalhandlingen på plats eller få kopior eller utskrifter på dem. Men detta har de anställda i Katrineholm vägrats.

Kommunen behöver svara på varför man valt att göra så här. Varför ser kommunen ett behov av särskilda rutiner för lönelistorna? Är detta ett förhållningssätt som gäller även i andra fall? Finns det känsliga uppgifter i de katrineholmska lönerullarna som inte andra kommuner eller myndigheter har?

Att offentligt anställda begär ut lönelistor är inte konstigt. Många kommuner och myndigheter runt om i Sverige gör detta. Varför är det annorlunda i Katrineholm?

Inte heller har personalen fått ut några kopior digitalt. Sådant borde gå att lösa. Registren är ofta redan digitaliserade och lättillgängliga. Det behöver inte ta mycket tid i anspråk. Och även om det i dag saknas lagkrav på att sända handlingar digitalt så gör många kommuner, myndigheter och domstolar redan det. Det sparar tid och resurser.

Det är bra att kommunens rutiner nu ska ses över, men frågan är om det blir någon bättring. Det finns skäl att påminna Katrineholms förvaltning att den står i medborgarnas tjänst.