Varför får inte alla barn stöd och hjälp?

Det är skrämmande att inte barn med funktionsnedsättningar som adhd och autism inte ges samma stöd och chans till utveckling som övriga elever. Skriver Stefan Krstic (L) med flera.

Det är skrämmande att inte barn med funktionsnedsättningar som adhd och autism inte ges samma stöd och chans till utveckling som övriga elever. Skriver Stefan Krstic (L) med flera.

Foto: Kallestad, Gorm

Insändare2020-06-23 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är skrämmande att inte barn med funktionsnedsättningar som adhd och autism inte ges samma stöd och chans till utveckling som övriga elever. De nya kriterier i tilläggsbeloppet som tagits fram är långt ifrån sanningen av vilka elever som är i behovet av stöd i skolan och nedskärningarna fortsätter utan att någon utredning har gjorts över hur barnen ifråga påverkas, vilket är anmärkningsvärt. 

Flera förändringar har på senare år gjorts inom tilläggsbeloppet, bland annat nedskärningar på totalt 30 miljoner kronor och där man tog bort möjligheten för barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning att få stöd och hjälp. Barn med funktionsnedsättningar måste ges samma möjligheter att nå sina fulla potential i skolan som andra barn.