Tidigare har Coops medlemmar fått fem procent på ett helt köp på tisdagar, på alla varor om kundkorgens pris överstiger 200 kronor. Nu har de förändrat rabatten, vilket många nu märker av, men först när man står i kassan och förväntar sig ett lägre pris på sina varor.
– Det gäller generellt sedan 1 februari 2024 att du som medlem får rabatt på ordinarie priser, inte som tidigare på hela kvittot, förklarar Mats Liljerehn, senior kommunikationsstrateg på Coop, och tillägger:
– Coop har anpassat vårt rabattregelverk efter övrig bransch, varje rabatt är enskild och kan inte användas i kombination.
Han berättar att tisdagar fungerar på olika sätt i Coops olika föreningar.
– Vissa har seniortisdagar, vissa medlemstisdagar, vissa har rabatter även på andra dagar. Eftersom vi är en kooperation har respektive föreningar möjlighet att hantera rabatten lite olika.
För de som använder scan and pay, via en app i telefonen, har rabatten ändrats senare än för kunder som betalar i kassan i butik.
– Då har man inte märkt förändringen förrän i vecka 8. Hade du betalt i kassa eller självscanning hade du märkt ändringen för fyra veckor sedan. Vi har alltså varit igång med detta i snart en månad, men har fått ganska få reaktioner och mött förståelse för förändringen.
Varför har ni ändrat?
– Vi har frågat våra medlemmar: Vad är viktigt för dig? De vill ha fokus på bäst pris som medlem och fortsatt låga priser varje dag. Bonus är också viktigt. Våra medlemmar vill alltså att vi ska satsa på bra priser, varje dag.
Mats Liljerehn menar att för att kunna satsa på priser och kampanjer behöver de göra justeringar i rabattsystemet.
– Våra medlemmar vill att du som handlar ofta på Coop ska kunna få lite bättre erbjudanden. Fortsatt tycker vi att Coops medlemsprogram tål att jämföras.
Det finns dock ingen information om förändringen i Stora Coop i Tuna Park för kunder när de går in eller befinner sig i butiken.
– Information finns tillgänglig i våra digitala kanaler: på hemsidan och i vår app där scan and pay finns. Dessutom kan du dra ditt medlemskort i Medlemspunkten i butiken, där finns också information. Samt i vår kundsupport. Butikerna har också tillgång till skylt- och informationsmaterial som de kan använda inne och utanför butiken – där kan det i bland variera vad och på vilket sätt man väljer att skylta.