Det är glädjande att Mälardalstrafik öppnar för att riva avtalet med MTR. Men en ny upphandling av Mälartågen riskerar att leda tillbaka till ruta ett. En utredning av trafik i egen regi borde inledas så fort som möjligt, tycker Vänsterpartiet.
”Personalbrist”, ”sen tågvändning”, ”ersättningsbuss”. Så ser vardagen ut för Mälardalens hårt prövade pendlare. Sedan MTR tog över trafiken förra året har punktligheten rasat. Trots löften om bättring och justerade tidtabeller med färre avgångar biter sig problemen fast. Någon ljusning framöver finns inte att hitta.
MTR skyller systematiskt trafikhaveriet på den rådande lokförarbristen i branschen. Visst är det bekvämt att peka finger åt ett annat håll när det blåser. Men det är också oärligt. MTR bär själva ansvaret för svårigheterna att hitta och behålla personal. Företaget har tagit svart bälte i att pressa arbetsvillkoren till, och förbi, bristningsgränsen. I medier vittnar lokförare som sagt upp sig om att de byter jobb och går ner flera tusenlappar i lön för att få drägliga arbetsvillkor.
Nu öppnar Mälardalstrafik för att riva avtalet med MTR i förtid. För att ha ”handlingsalternativ” görs redan nu förberedelser för att möjliggöra en ny upphandling, säger vice ordförande Monica Johansson (S) till Eskilstuna-Kuriren. Det är givetvis välkommet att ledningen äntligen agerar. Men det finns inga garantier för att en ny upphandling skulle lösa problemen. När skattefinansierad kollektivtrafik säljs ut till högstbjudande och nästa kontrakt ska säkras är det alltid personalens villkor och arbetsmiljö som hamnar i kläm. Personalbristen är en logisk följd av privatiserad trafik.
Om vi på riktigt ska få kontroll över trafiken bör vi köra tågen själva. Schysta arbetsvillkor, en rimlig lön och en dräglig arbetsmiljö är det enda sättet att råda bot på personalbristen. Vi kan inte fortsätta förlita oss på att trafikbolagen ska lösa problemet, den läxan borde vara uppenbar för alla inblandade. Därför bör Mälardalstrafik skyndsamt utreda ett övertagande av trafiken i egen regi. Om ledningen menar allvar med att det behövs handlingsalternativ framöver finns det ingen anledning att vänta.
Regionaltågstrafiken i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland är en förutsättning för att tusentals pendlare ska få vardagen att fungera. Idén med egna regionaltåg och större rådighet var god, men att sälja ut trafiken var från börjat ett stort misstag. Mälardalens pendlare förtjänar bättre.