Bankerna är inte ambitiösa nog för att skydda kunderna

Rånad bank. Numera en sällsynthet. Sina kontor har bankerna skyddat med framgång. De kriminella har då gett sig på bankernas privatkunder i stället, och dem är bankerna mindre bra på att skydda.

Rånad bank. Numera en sällsynthet. Sina kontor har bankerna skyddat med framgång. De kriminella har då gett sig på bankernas privatkunder i stället, och dem är bankerna mindre bra på att skydda.

Foto: Bertil Ericson / TT

Debatt2022-07-08 19:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots högre banksäkerhet ökade brottsvinsterna från telefonbedrägerier, så kallade vishingbedrägerier, med 118 procent under år 2021, jämfört med året innan.

De ligger nu på ungefär 30 miljoner kronor per månad. En rapport från Villaägarna visar dock att både bankerna och kunderna kan minska bedrägerierna.

Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) anmäldes år 2021 fyra bankrån, men hela 6 282 befogenhetsbedrägerier. En stor del av dessa är telefonbedrägerier. 

I praktiken har bankerna lyckats bygga bort bankrånen, Men brottsligheten har istället inriktat sig på bankkunderna, då de är lättare måltavlor. 

Det vanligaste tillvägagångssättet vid telefonbedrägerier är det här: Den som drabbas får sitt bankkonto kapat och länsat av en bedragare, som påstår sig ringa från en bank eller något annat. Bedragaren förmår brottsoffret att genomföra transaktioner från sitt bankkonto.

Bankerna kan göra betydligt mer för att försvåra eller begränsa möjligheterna för bedragarna att föra över pengar från brottsoffren, när bedragarna väl har tagit sig in på bankkontona. Om de belopp som bedragarna kommer över krymper, blir också den här typen av brottslighet mindre attraktiv.

Villaägarna har därför låtit ta fram förslag till åtgärder. Vissa av dem förekommer redan nu bland bankerna. Ska säkerheten tas till en högre nivå behövs dock ett allmänt genomslag för dessa åtgärder:

Det ska ställas krav på signering när en ny betalningsmottagare läggs till.

Vid betalningar utöver visst belopp, samt vid utfärdande av ett nytt Bank-ID och vid högrisktransaktioner ska krav ställas på ytterligare bevis för att du är du.

Det ska vara en fördröjning vid överföring av medel från sparkonto.

SMS eller push-notiser ska skickas vid transaktioner med högre risk.

Genom ytterligare analys av kundens transaktionsmönster och normala betalflöden kan man hitta fler avvikande transaktioner. Då kan man fördröja dessa eller kräva ytterligare verifiering av dem.

Både funktionalitet och beloppsgränser kan begränsas, baserat på tiden på dygnet.

Alternativt kan vissa transaktioner fördröjas tills en banktjänsteman hunnit verifiera att uppdraget ser rimligt ut.

Bankkunderna ska utbildas rörande säkerhet och hur man undviker bedrägerier.

Det ska vara möjligt för kunder, som vill ha högre säkerhet, att välja till säkerhetshöjande åtgärder. 

Som kund kan du begränsa skadan, om du skulle falla offer för en bedragare. Genom att dela upp tillgångarna mellan flera olika banker blir det svårare för en bedragare att ta allt du har och lämna dig fullkomligt barskrapad. 

Ulf Stenberg

Villaägarna

 
 
 
 
 
 
Läs mer om