Låt lärare vara lärare

En lärare är inte en gränspolis, lika lite som en kurator eller fritidsledare. Det är viktigt att alla barn som går i en svensk skola eller förskola kan känna att personalen är en trygghet, inte ett hot, skriver Nasra Ali (S) förste vice ordförande i Strängnäs barn och utbildningsnämnd.

Vi socialdemokrater kommer att fortsätta kämpa för en skola där alla elever känner sig välkomna och trygga, skriver Nasra Ali, förste vice ordförande i Strängnäs barn och utbildningsnämnd.

Vi socialdemokrater kommer att fortsätta kämpa för en skola där alla elever känner sig välkomna och trygga, skriver Nasra Ali, förste vice ordförande i Strängnäs barn och utbildningsnämnd.

Foto: Anna Hübsch, Jessica Gow/TT

Debatt2024-11-14 19:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 29 november kommer utredningen om angiverilagen att presenteras. Sverigedemokraterna och regeringens förslag innebär att offentligt anställda, inklusive lärare, ska rapportera till polisen och Migrationsverket när de kommer i kontakt med personer som vistas illegalt i Sverige och som har utvisningsbeslut. 

Detta förslag riskerar att skapa en miljö av rädsla och misstro i våra skolor, något som vi måste motverka.

När elever och lärare känner sig övervakade och misstänkliggjorda, undermineras den grundläggande tilliten som är nödvändig för en fungerande skolmiljö. Skolan ska vara en plats där elever känner sig trygga. Angiverilagen hotar denna grundläggande princip och riskerar att skapa en kultur av tystnad och rädsla. 

Elever som lever som papperslösa kommer att frukta att gå till skolan och förskolan vilket ytterligare marginaliserar dem och förvärrar deras situation. Det är inte bara ett hot mot deras utbildning, utan också mot deras psykiska och fysiska välbefinnande. 

Skolan har en central roll i att fostra demokratiska medborgare. Detta innebär att vi måste värna om principer som yttrandefrihet, integritet och respekt för individens rättigheter. När vi inför system som uppmuntrar till angiveri, skickar vi fel signaler till våra unga.

Vi lär dem att misstro varandra och att det är acceptabelt att övervaka och rapportera sina kamrater. Detta är inte de värderingar vi vill att våra barn ska växa upp med. Vi vill att våra barn ska lära sig att lita på varandra, att samarbeta och att stå upp för rättvisa och jämlikhet.

En lärare är inte en gränspolis, lika lite som en kurator eller fritidsledare. Det är viktigt att alla barn som går i en svensk skola eller förskola kan känna att personalen är en trygghet, inte ett hot. 

Nyligen samlades hundratals lärare, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, bibliotekarier, fritidspedagoger, förskollärare och socialarbetare på Sergels torg i Stockholm i manifestation mot angiverilagen. För en sådan lagstiftning strider mot deras grundläggande yrkesetik.

Argumenten från SD-regeringen för införande av angiverilagen är att det är ett sätt att bekämpa det så kallade skuggsamhället. Men med dessa metoder som verktyg riskerar barn och vuxna att gå in i skuggorna, där sjuka inte skulle våga söka vård och föräldrar inte skulle våga skicka sina barn till skolan. 

Det räcker inte med att ”förmildra” angiverilagen genom att undanta vissa delar av välfärden eller utesluta vissa yrkesroller så som Liberalerna vill få det att framstå. En angiverilag – oavsett form – är skadligt för vår demokrati. Oavsett i vilken omfattning lagen får så kommer den att leda till mer diskriminering, lidande och rädsla. 

Vi måste stå upp för de mest utsatta i vårt samhälle och visa att vi värnar om allas rätt till utbildning och trygghet. 

Det är viktigt att vi som samhälle visar att vi inte accepterar SD-regeringens politik som bygger på rädsla och misstro. Genom att säga nej till angiverilagen och istället satsa på inkluderande och stödjande åtgärder, kan vi skapa en bättre framtid för alla våra barn. 

Vi socialdemokrater kommer att fortsätta kämpa för en skola där alla elever känner sig välkomna och trygga – där ingen behöver frukta att bli angiven för att de söker en bättre framtid.

Nasra Ali
Förste vice ordförande (S) barn och utbildningsnämnden i Strängnäs