Den pågående striden om en förtida avveckling av Bromma flygplats skulle paradoxalt nog kunna ge stora möjligheter för de i Västerås och Eskilstuna. Västerås skulle ha lagts ned i år, men 21 mars folkomröstade nästan åtta av tio för att behålla den (Hässlö). Mycket talar för en liknande opinion i Eskilstuna om Kjula flygplats. Nu lyfter också Ryanaira plan igen från Västerås efter pandemistoppet. (London, Spanien)
Eskilstuna fick sin i Kjula logistikpark för femton år sedan. Liksom i Västerås har den skänkts nästan gratis av flygvapnet, som redan 1977 lade ned F1. Verksamheten har sedan bedrivits av Västerås flygplatsbolag fram till i september 2020 då kommunmajoriteten (S), (MP) och (L) beslutade om nedläggning. Det motiverades som Swedavia om Bromma – att bli av med mångmiljonkostnader efter år av uselt ledarskap.
Men västeråsbornas reaktion blev häftig. Snabbt lyckades man förra året skrapa ihop 15 395 namnunderskrifter – var åttonde Västeråsare - för folkomröstning. Utslaget blev tydligt: 77,5 procent (35 276 röster) för att inte lägga ned flygplatsbolaget, 22 procent för ja, och 1 procent blankt. I samtliga 40 valdistrikt röstade man för behåll. I norra Kvicksund, med vallokal på Eskilstunasidan, röstade hela 84 procent för ”behåll”.
En folkomröstning ska följas och tolkas. Det hedrade (S) i Västerås att man omgående i mars deklarerade lojalitet med röstutslaget, trots att det gick partiet emot.
Att lägga ned en flygplats hjälper inte miljön. Kommunikationer är fönstret mot omvärlden för näringsliv och medborgare. Elflyg, regionalflyg till nya orter som Sälen och Visby kan inom kort bli framtiden för både Eskilstunas och Västerås. Glöm inte heller ambulans-, brand- och skolflyg. Om några år kommer drönare i luften vara lika vanliga som elsparkcyklar.
Är vi bortskämda? På Island projekteras nu landets andra storflygplats. I Norge diskuteras stora nybyggen och senterpartiet driver stora satsningar på regionalflyget inför valet i höst. Alla investeringar är i miljardklassen. Från vänster till höger är man överens om behovet.
Brommas avveckling är beroende av Arlandas ombyggnad. Eskilstuna Kjula har då särskilda möjligheter med nya dubbelspåret och bättre parkering än Västerås. Att lägga ned utvecklingsbara flygplatser är en ungefär lika korkad kapitalförstöring som när (M)- och (S)-regeringar försökte montera ned försvaret. Opinionen verkar dessutom tydligt säga nej.
Mats Blomberg
Statsvetare, småföretagare, Eskilstuna