I dessa tider skjuts djur ihjäl i de svenska skogarna. Många beskriver detta i positiva ordalag. Zlatan Ibrahimovic pratar om jakten som avkoppling: "Får tid att bara andas, tanka". Jan Guillou beskriver jakten som en mystisk upplevelse. Under jakten upphör "allt annat" och"skönheten består av liv och död". Visst kan det vara skönt att komma undan från storstadens stress och få tid ute i skogen. Men låt oss för ett ögonblick sätta oss in i älgens situation. Hur känns det att få ett skott i sidan och gå med skadan i dagar? Hur är det att försöka överleva utan föräldrar när dessa har blivit ihjälskjutna? Vi skulle troligtvis inte prata om jakten på samma positiva sätt om vi befann oss på andra sidan mynningen.
Hur kan det komma sig att dödandet av djur kan uttryckas som något positivt medan dödandet av människor, på goda grunder, förkastas av nästan samtliga? Svaret finner vi i den knivskarpa gräns mellan människa och djur som vi har skapat i vårt samhälle. Där vårt värde som människor är oändligt och djurens värde är nästintill noll. Det finns inga goda skäl för en sådan avdelare. Människor är sprungna ur samma evolutionära utveckling som djuren. Liksom vi människor känner djuren smärta, glädje och kärlek till sina barn. De leker och skapar vänskapsband. De vill leva liksom vi. Allt detta kan vi finna i forskningen kring etologi, läran om djurens beteende.
När du tar upp paketet med blandfärs brukar du tänka på hur livet var för djuret vars kött du håller i din hand? Även om vi inte avfyrar det dödande skottet eller håller i kniven som skär upp strupen så är vi moraliskt delskyldiga till det dödande som sker i vårt lands slakterier så länge vi köper köttet. Att betala någon för att döda borde inte vara mindre fel än att själv utföra dådet i Sveriges skogar.
Den gyllene regeln är en etisk princip som återfinns inom de flesta religioner och filosofiska läror. Den äldsta nedtecknade varianten härstammar från Konfucius som levde cirka 500 år f.Kr. Han formulerade regeln så här: "Gör inget mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig". Varför inte applicera denna etiska riktlinje även på vårt förhållande till djur? Om inte du vill ha en kula i ditt huvud så sätt den inte heller i någon annan. Om du inte vill hållas inspärrad under hela ditt liv på ett kallt betonggolv så köp inte kött i ilivsmedelsbutiken.
Martin Smedjeback,
fil kand i psykologi och mottagare av Martin Luther King-priset 2014