Sverige skulle kunna bli vÀrldens första fossilfria vÀlfÀrdsland. Men dÄ krÀvs investeringar och politiskt lÄngsiktiga beslut.
Att inte agera i klimatfrĂ„gan Ă€r förenat med stora risker för framtiden. Vi mĂ„ste sjösĂ€tta omfattande investeringar sĂ„ snart som möjligt â för att undvika en situation dĂ€r klimatkrisen orsakar skador som inte gĂ„r att reparera.
Nu i sommar hör vi om grÀsbrÀnder, eldningsförbud och vattenbrist hÀr hemma i Sverige. Idag stÄr hundra företag i vÀrlden för sjuttio procent av koldioxidutslÀppen. Klimatkrisen Àr hÀr och vi kan inte blunda för den.
Vi kan klara omstĂ€llningen samtidigt som vi investerar i nya gröna jobb. VĂ€nsterpartiet har lagt ett förslag som skapar 80 000 jobb genom ett historiskt omfattande klimatinvesteringspaket pĂ„ i snitt 70 miljarder kronor per Ă„r i tio Ă„r. Det Ă€r satsningar inom elnĂ€t och elproduktion, bostĂ€der, transport och infrastruktur â och det innebĂ€r ett stort steg mot ett klimatneutralt Sverige.
Ett tydligt exempel pÄ möjliga gröna jobb Àr SSAB i Oxelösund, som under flera Är arbetat fram en metod för att producera stÄl utan kol.
Marken vi brukar mÄste tas om hand pÄ rÀtt sÀtt, och matens klimat- och miljöpÄverkan inom regionens verksamhet ska minska. VattentillgÄng Àr en viktig frÄga, ur klimat- men Àven ur beredskapssynvinkel. MÀlarens vatten mÄste vÀrnas.
Det krÀvs investeringar och nytÀnk som tar oss frÄn fossildrivet till fossilfritt bÄde i produktion och elanvÀndning samt en hÄllbar matproduktion dÀr vÀxtbaserat, ekologiskt och nÀrproducerat prioriteras. Förutom klimatvinster skapas jobb inom den gröna industrin.
Avgiftsfri kollektivtrafik Àr vÄrt mÄl. Wienmodellen dÀr resan kostar 10 kronor om dagen Àr ett delmÄl. Tills vi nÄr detta mÄl mÄste priserna vara anpassade sÄ att barn, studenter och pensionÀrer har rabatterade biljetter. Yngre barn ska sjÀlvklart kunna resa avgiftsfritt i vuxens sÀllskap.
FörutsÀttningarna för att frakta och fraktas med tÄg behöver bÀttras. De tÄgbanor vi har idag ska fungera utifrÄn behov idag och för framtida resande. Befintliga banor behöver rustas och vara en stomme i utvecklingen för framtida resor.
Pendlarna i Sörmland Àr mÄnga. Det offentliga behöver göra sÄ att de som reser ska se gemensamt resande som förstaval.
Bussar och tÄg mÄste trafikera tillförlitligt. Den utveckling som vi sett vad gÀller tÄgtrafiken i Sörmland Àr brutal och krÀver Àndring.
Gnestapendeln behöver fÄ tillbaks entimmestrafiken pÄ helgerna. Kinesiska storbolag ska inte fortsÀtta köra tÄg i Sörmland, kollektivt resande sker bÀst i offentlig regi.
Utvecklingen behöver vÀndas: tÄgen behöver gÄ, ombordpersonalen mÄste ha en drÀglig arbetsmiljö, resenÀrerna mÄste ta sig fram. TÄgtrafiken behöver bli ett naturligt val. SÄ Àr det inte idag. Det vill vi Àndra pÄ.
FortsÀtt sopsortera, vÀlja tÄget och handla begagnade barnklÀder. MÄnga bÀckar smÄ Àr viktiga. Men den stora omstÀllningen ska inte vila pÄ dina axlar.
Det Àr vi politiker som mÄste se till att det blir en ny ordning och kraftfulla satsningar pÄ ny teknik, regler för företag och investeringar i grön industri. Politiken kan och mÄste stÀlla krav.
Vi i VĂ€nsterpartiet ser klimatkrisen â och har förslagen för ett mer hĂ„llbart samhĂ€lle.
Lotta Johnsson Fornarve (V)
Riksdagens 2:e vice talman
Lotta Back (V)
Ledamot i Regionstyrelsen