Det Àr inte pÄ dina axlar klimatomstÀllningen ska tynga

För att skydda klimatet behöver mycket investeras, inte minst i nya och i befintiga jÀrnvÀgar.

För att skydda klimatet behöver mycket investeras, inte minst i nya och i befintiga jÀrnvÀgar.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Debatt2022-07-05 19:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Sverige skulle kunna bli vÀrldens första fossilfria vÀlfÀrdsland. Men dÄ krÀvs investeringar och politiskt lÄngsiktiga beslut.

Att inte agera i klimatfrĂ„gan Ă€r förenat med stora risker för framtiden. Vi mĂ„ste sjösĂ€tta omfattande investeringar sĂ„ snart som möjligt – för att undvika en situation dĂ€r klimatkrisen orsakar skador som inte gĂ„r att reparera.

Nu i sommar hör vi om grĂ€sbrĂ€nder, eldningsförbud och vattenbrist hĂ€r hemma i Sverige. Idag stĂ„r hundra företag i vĂ€rlden för sjuttio procent av koldioxidutslĂ€ppen. Klimatkrisen Ă€r hĂ€r och vi kan inte blunda för den. 

Vi kan klara omstĂ€llningen samtidigt som vi investerar i nya gröna jobb. VĂ€nsterpartiet har lagt ett förslag som skapar 80 000 jobb genom ett historiskt omfattande klimatinvesteringspaket pĂ„ i snitt 70 miljarder kronor per Ă„r i tio Ă„r. Det Ă€r satsningar inom elnĂ€t och elproduktion, bostĂ€der, transport och infrastruktur – och det innebĂ€r ett stort steg mot ett klimatneutralt Sverige.

Ett tydligt exempel pĂ„ möjliga gröna jobb Ă€r SSAB i Oxelösund, som under flera Ă„r arbetat fram en metod för att producera stĂ„l utan kol. 

Marken vi brukar mÄste tas om hand pÄ rÀtt sÀtt, och matens klimat- och miljöpÄverkan inom regionens verksamhet ska minska. VattentillgÄng Àr en viktig frÄga, ur klimat- men Àven ur beredskapssynvinkel. MÀlarens vatten mÄste vÀrnas.

Det krĂ€vs investeringar och nytĂ€nk som tar oss frĂ„n fossildrivet till fossilfritt bĂ„de i produktion och elanvĂ€ndning samt en hĂ„llbar matproduktion dĂ€r vĂ€xtbaserat, ekologiskt och nĂ€rproducerat prioriteras. Förutom klimatvinster skapas jobb inom den gröna industrin. 

Avgiftsfri kollektivtrafik Àr vÄrt mÄl. Wienmodellen dÀr resan kostar 10 kronor om dagen Àr ett delmÄl. Tills vi nÄr detta mÄl mÄste priserna vara anpassade sÄ att barn, studenter och pensionÀrer har rabatterade biljetter. Yngre barn ska sjÀlvklart kunna resa avgiftsfritt i vuxens sÀllskap.

FörutsĂ€ttningarna för att frakta och fraktas med tĂ„g behöver bĂ€ttras. De tĂ„gbanor vi har idag ska fungera utifrĂ„n behov idag och för framtida resande. Befintliga banor behöver rustas och vara en stomme i utvecklingen för framtida resor. 

Pendlarna i Sörmland Àr mÄnga. Det offentliga behöver göra sÄ att de som reser ska se gemensamt resande som förstaval.

Bussar och tÄg mÄste trafikera tillförlitligt. Den utveckling som vi sett vad gÀller tÄgtrafiken i Sörmland Àr brutal och krÀver Àndring.

Gnestapendeln behöver fÄ tillbaks entimmestrafiken pÄ helgerna. Kinesiska storbolag ska inte fortsÀtta köra tÄg i Sörmland, kollektivt resande sker bÀst i offentlig regi.

Utvecklingen behöver vÀndas: tÄgen behöver gÄ, ombordpersonalen mÄste ha en drÀglig arbetsmiljö, resenÀrerna mÄste ta sig fram. TÄgtrafiken behöver bli ett naturligt val. SÄ Àr det inte idag. Det vill vi Àndra pÄ.

FortsÀtt sopsortera, vÀlja tÄget och handla begagnade barnklÀder. MÄnga bÀckar smÄ Àr viktiga. Men den stora omstÀllningen ska inte vila pÄ dina axlar.

Det Àr vi politiker som mÄste se till att det blir en ny ordning och kraftfulla satsningar pÄ ny teknik, regler för företag och investeringar i grön industri. Politiken kan och mÄste stÀlla krav.

Vi i VĂ€nsterpartiet ser klimatkrisen – och har förslagen för ett mer hĂ„llbart samhĂ€lle. 

Lotta Johnsson Fornarve (V)

Riksdagens 2:e vice talman

Lotta Back (V)

Ledamot i Regionstyrelsen