Eskilstuna kommun bör behålla Kjula airport

Kjula flygplats är ett guldägg att vara rädd om, menar debattören.

Kjula flygplats är ett guldägg att vara rädd om, menar debattören.

Foto: Peter Larsson

Debatt2020-08-22 05:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Grattis Eskilstuna till Amazon (men synd för detaljhandeln) och förstasidor i hela Norden!

Med jätteterminaler för Sportamore, H&M, Meca, Schenker och Coop med fler så är Eskilstuna i en industriell renässans vars like vi inte sett sedan 1900-talets första hälft. Då sökte man jobb i Eskilstuna som landets femte stad och kom hit från de mindre orterna Västerås, Örebro, Linköping och Uppsala. Sedan gick mycket bakåt, framförallt 1970-1995.

2003 träffade jag och en logistikkonsult med kommunens näringslivsenhet. Man orienterade om vilda planer på att skapa ett etableringscentrum runt Kjula flygplats och de i dag runt 400 hektaren mark. Trots att många var tveksamma vågade kommunen satsningen. Resultatet: Något händer med tidigare jantestaden Eskilstuna 

Fabege, börsens största fastighetsbolag, annonserade förra året med ny vd en jättesatsning att mot 2030 utveckla Stockholms södra port och en ny stad runt Flemingsberg. I stället för att fixera den med motpolen Skavsta (som ju Ryanair sedan dess deklarerat att man ska lämna) skulle Kjula med nylagd räls ända fram till terminal och anslutande motorväg, samt nästan störningsfri 1900 meter lång landningsbana mitt i Mälardalen kunna skapa enorma möjligheter. 

Lägg till: Bromma läggs ned senast 2038. På Tullinge växer gräs. På Barkarby uppförs bostäder. Västerås går inte att restaurera. Plötsligt framstår Kjula som ett guldägg, med expansionsmöjligheter. Lägg därtill flygplatsens bevisade nytta under vårens Corona, för skolflyg, liksom potentialen när elflyg och drönarflottor tar över. 

Det vore en oerhörd kapitalförstöring att slumpa bort Kjula flygplats för något hundratal miljoner till ett konsortium med okända riskkapitalister från en arabisk diktaturstat, som man avsåg förra vintern. Det offentliga ska inte äga mer än sin kärnverksamhet. Men när kommunen 2007 av militären fick förvärva en av Sverige bäst belägna flygplatser för några tiotals miljoner så vore att sälja den vidare ungefär lika vansinnigt som om kommunen sålde bort sina bästa gator. 

Dock är flygplatsen eftersatt. Det är läge att vända om, bjuda in finansiärer, lägga en handlingsplan och rusta upp. 

Med en vision för Eskilstuna mot 2040 med infrastruktur, logistik och näringsliv blir en perfekt placerad flygplats nytta och samhällsintresse. Amazonaffären klargör det nya kyrksilvret. Lägg alla tidigare planer på att sälja ut Kjula på hyllan, Jimmy Jansson och kompani.

Mats Blomberg
Småföretagare, konsult, Eskilstuna