Vi behöver fler naturvetare i innovationslandet Sverige. Efterfrågan på utbildade inom naturvetenskap, teknik och matematik (STEM) har nästan tredubblats det senaste decenniet men allt färre väljer en sådan utbildning. Regeringens kommande STEM-strategi för att öka tillgången på naturvetare och ingenjörer är en kritisk investering för framtiden.
Bristen på kompetens har flera orsaker. Alla förstår inte vad en naturvetenskaplig utbildning kan leda till och för få tjejer lockas av en karriär inom STEM. Många elever tappar tidigt intresset för matematik och naturvetenskap och bristande grundkunskaper gör det svårt att klara kraven på gymnasienivå. Det är ett misslyckande för skolan.
Forskning visar att kvaliteten på undervisningen spelar en avgörande roll för elevernas lärande. Det är stora skillnader mellan landets kommuner när det gäller lärarbehörighet och skolresultat. Elever riskerar att hamna på efterkälken och går i värsta fall ut skolan utan att någonsin ha haft en behörig mattelärare.
I Södermanlands län har andelen som väljer natur på gymnasiet ökat med 12 procent sedan 2014. Även antalet elever har ökat, motsvarande fyra skolklasser i årskurs 1. Sju av tio mattelärare i både grundskolan och på gymnasiet har legitimation och behörighet. Eskilstuna ligger i topp, Vingåker i botten.
Att Skolverket drar ner på antalet platser på naturvetenskapsprogrammet rimmar illa med samhällets behov av grön omställning, nya läkemedel och digitalisering.
Nu krävs en riktad satsning så alla elever från tidig ålder får tillgång till högkvalitativ STEM-undervisning, och ett kunskapslyft för studievägledare om naturvetenskapliga utbildningar och karriärvägar. Det finns en mängd kunniga naturvetare som skulle kunna göra en insats som lärare i skolan, men det faller på att lönerna inte är konkurrenskraftiga.
Hur kan Södermanland ta vara på den potential som finns, så fler unga går vidare till högskolan och kan bidra till att stärka Sverige som innovationsland?
Gymnasieskolan – Andel lärare med legitimation och behörighet i matematik
Eskilstuna 73,6
Strängnäs 72,7
Flen 66,7
Katrineholm 66,7
Nyköping 58,6
Grundskolan – Andel lärare med legitimation och behörighet i matematik
Eskilstuna 76,9
Oxelösund 75,0
Nyköping 73,3
Strängnäs 73,1
Trosa 72,9
Gnesta 71,7
Katrineholm 67,1
Flen 59,2
Vingåker 58,0
Patriq Fagerstedt, ordförande fackförbundet Naturvetarna