Svensk skola har under de senaste årtiondena halkat efter internationellt. Våra resultat har sjunkit i mätning efter mätning och allt färre elever går ut högstadiet med fullständiga betyg. Respekten för lärare har sjunkit som en sten. Vi har gått från att ha en skola i världsklass till en skola där alla i klassen inte kan lyckas. Vi i Moderata ungdomsförbundet och i Moderat skolungdom tycker att det är hög tid att vi gör någonting åt den utvecklingen.
Många av de problem vi ser i svensk skola i dag kan härledas till införandet av en mer progressiv pedagogik i skolan. Det i kombination med en kunskapsrelativistisk syn på utbildningen gjorde att vi frångick evidensbaserat lärande till fördel för icke belagt flum. Flumskolan och den problembaserade inlärningen är skadlig. Den försvårar inlärandet för framförallt unga barn och de elever som har det extra svårt.
Men den här utvecklingen måste vi vända. Vi måste återigen börja titta på vad som faktiskt fungerar. Vi måste ge alla elever förutsättningen att lyckas. Som tur är finns det många goda exempel på väl fungerande utbildningssystem. Vad alla de har gemensamt är att den lärarledda undervisningen, eller katederundervisningen som den kallas, ställs i fokus.
Lärarledd undervisning bidrar till mer ordning och reda i klassrummet vilket är en förutsättning för att alla ska kunna lyckas, speciellt de som har det allra svårast. Men för att skapa god ordning krävs också att lärare måste få agera. En lärare ska inte behöva vara rädd för bestraffning när den tillrättavisar stökiga elever. En grundmurad respekt för läraren i kombination med mer traditionell pedagogik är vad som behövs!
Vidare behöver vi lägga mindre tid på praktiskt-estetiska ämnen som bild, slöjd och musik. Vi behöver tälja färre smörknivar och i stället traggla fler multiplikationstabeller. Detta kräver att vi gör om skolans timplan och lägger mer fokus på våra kärnämnen.
Grunden för bra lärande är en bra inlärningsmiljö. Vi behöver göra ordning och reda i klassrummet till normen i svensk skola. Därför vill vi se ett återinförande av Obs-klasser. Vi vill se till att ge alla elever chansen att prestera utifrån deras förmåga. Därför är det viktigt att elever med större behov får det stöd de behöver i en mindre klass med flera specialpedagoger tillgängliga.
Jonathan Törnstrand
Distriktsordförande MUF Södermanland
Joséphine Närholm
Ordförande MSU Södermanland