Lärare måste få större befogenheter i klassrummen

Skolan har blivit allt mer stökig, menar SD som vill ge lärare större befogenheter att upprätthålla ordningen i klassrummen.

Skolan har blivit allt mer stökig, menar SD som vill ge lärare större befogenheter att upprätthålla ordningen i klassrummen.

Foto: Roald, Berit

Debatt2023-03-07 07:32
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En förutsättning för lärande är en god arbetsmiljö. Det gäller för såväl all skolpersonal som elever. Den skolpolitik som varit styrande en längre tid har tyvärr misslyckats i alltför många fall. Lärarnas auktoritet och möjlighet att upprätthålla disciplin i klassrummen har minskats avsevärt på många platser. Som en följd av detta har skolan blivit alltmer stökig. Samtidigt kan vi se oroväckande resultat i olika internationella kunskapsmätningar och att en alltför stor andel av eleverna går ut med ofullständiga betyg. Och tyvärr är det även så i de kommunala skolorna i Strängnäs. Nivån varierar beroende på skola och med det så minskar kunskaps- och bildningsskolan. 

Sverigedemokraterna har lyft problematiken och lagt fram förslag på området flera gånger genom åren, dels i riksdagen och dels här lokalt, med inte fått någon respons från övriga partier.

För att på allvar åtgärda problem som kan vara brist på resurser, ojämna skolresultat eller andra faktorer som påverkar negativt krävs det åtgärder som förändrar på djupet. 

Dels behövs tydliga nationella ordningsregler och riktlinjer i skolan. Dessa ordningsregler, vilket inkluderar som ett exempel ett tydligt mobilförbud som ska gälla i skolan. 

Då kan vi också i högre utsträckning än i dag garantera en skola där alla elever vet vad det är för regler som gäller och att de är lika för alla. 

Vi vet att elever i tidig ålder har mer läsförståelse och på så sett utvecklat barnen i sin språkutveckling och möjligheten att få in den fina kunskapen skolan kan ge. 

Därför är det så otroligt viktigt att ge barnen en trygg, lugn studiemiljö i klassrummen. 

Vi föreslår följande:

  • Lärarna behöver större befogenheter att upprätthålla studiero. Skolledningen måste tydligt stötta lärare som vill ha ordning, lugn och ro i klassrummen.
  • En ökad bemanning av vuxna i klassrummen, det kan vara tvålärarsystem eller assistenter.
  • Ett ökat eller startat samarbete med skolor som lyckats med att alla elever går ut med godkända och ännu högre betyg i alla ämnen. Det oavsett ett samarbete med kommunal eller friskola. Skolformen får inte vara ett hinder att ta del av goda exempel.
  • Ett fortsatt och utökat arbete med läsförståelsen i tidigt skede i skolåldern. 
  • Vi vill inte flytta elever eller resurser för att utjämna olikheter i skolresultaten. Utan en skola med goda resultat ska få behålla sina resurser och en skola med mindre bra resultat ska istället få de resurser som krävs för att uppnå goda resultat.