Regeringen sĂ€ger i en debattartikel i DN att de âsĂ€nker reduktionsplikten för barnfamiljernas skullâ. Vi i Miljöpartiet de gröna sĂ€ger att vi mĂ„ste göra allt vi kan för att vĂ„ra barn och barnbarn ska slippa betala konsekvenserna av vĂ„r klimatpĂ„verkan.
Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill:
- behÄlla reduktionsplikten för att minska vÄrt klimatavtryck sÄ effektivt som möjligt,
- förnya den ekonomiska politiken sÄ att Àven mÀnniskor med lÄga inkomster har rÄd att Äka tÄg, buss eller bil,
- förÀndra reseavdragen,
- förbÀttra kollektivtrafiken och sÀnka biljettpriserna pÄ tÄg och bussar samt
- bygga ut cykelvÀgarna i och mellan lÀnets tÀtorter
Reduktionsplikten innebÀr att bensinbolagen mÄste blanda in en större och större andel av förnybara brÀnslen i den bensin och diesel, som fortfarande driver mÄnga av vÄra bilar. NaturvÄrdsverket anser, i underlaget till regeringens kommande klimathandlingsplan, att det blir omöjligt att nÄ Sveriges klimatmÄl till 2030 om vi avskaffar eller minskar reduktionsplikten.
Det underlaget lÀmnades till regeringen för en knapp mÄnad sedan. Nu sÀger regeringen, i populistisk anda och pÄdrivna av Sverigedemokraterna, att den ska minska reduktionsplikten för att göra bensinen och dieseln billigare. Om Sverige missar klimatmÄlet till 2030 riskerar staten att behöva köpa utslÀppsutrymme frÄn EU:s system för utslÀppshandel.
Enligt en artikel i tidningen Vi BilÀgare kan den kostnaden röra sig om cirka 40 miljarder kronor, en kostnad som i slutÀndan drabbar alla skattebetalare.
Miljöpartiet de gröna anser att det Àr oansvarigt av regeringen att bortse frÄn klimatmÄlen bara för att kunna sÀnka brÀnslepriset. Det Àr ett svek mot kommande generationer, som fÄr ta över problemen med den allt allvarligare klimatkrisen. Det Àr ocksÄ att lÀgga krokben för de svenska företag som investerat i utveckling av sÄdana biodrivmedel som kan blandas in i bensin och diesel.
Biljettpriserna för kollektivtrafiken har ökat snabbare Àn bensin- och dieselpriserna de senaste 20 Ären. Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill stÀrka kollektivtrafiken och sÀnka biljettpriserna pÄ tÄg och bussar. Det skulle bland annat gynna de mÄnga lÄginkomsttagare som i dag inte har nÄgra andra möjligheter att ta sig till jobbet, butikerna eller sport- och kulturevenemangen.
Miljöpartiet de gröna vill ocksÄ införa ett Sverigekort som ska kosta 499 kronor per mÄnad för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionÀrer. Det ska gÀlla pÄ bussar, tÄg och tunnelbana i hela landet.
Vi ser förstÄs att det inte gÄr att tÀcka hela Sörmlands landsbygder med buss- och tÄgtrafik, utan mÄnga mÀnniskor behöver anvÀnda bilen till jobbet. Miljöpartiet de gröna vill dÀrför ha ett avstÄndsbaserat reseavdrag som Àr lika för alla fÀrdmedel, vilket skulle gynna dem som bor pÄ landsbygden. En sÄdan förÀndring var de flesta riksdagspartier ense om före valet, men regeringen valde att inte genomföra den.
Miljöpartiet de gröna vill ocksÄ genomföra andra ekonomiska reformer som ska göra det lÀttare att klara kostnader för boende, mat och resor. Den gröna skattevÀxlingen behöver fortsÀtta, med sÀnkta inkomstskatter för lÄg- och medelinkomsttagare och högre kostnader för miljöskadliga produkter.
De som har höga inkomster och stora förmögenheter behöver betala mer i skatt sÄ att vi kan sÀnka matmomsen och höja bostadsbidragen.
Miljöpartiet de gröna vill bygga ett jÀmlikt och jÀmstÀllt samhÀlle dÀr vi gjort allt som stÄr i vÄr makt för att minska klimatpÄverkan.
Maria Carlén Lindwall
Ordförande MP Sörmland
Björn Ă
slund
Klimatambassadör MP Sörmland
Simon StÄlspets
Landsbygdsambassadör MP Sörmland
Hans WrÄdhe
MP Sörmland