Regeringen säger i en debattartikel i DN att de “sänker reduktionsplikten för barnfamiljernas skull”. Vi i Miljöpartiet de gröna säger att vi måste göra allt vi kan för att våra barn och barnbarn ska slippa betala konsekvenserna av vår klimatpåverkan.
Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill:
- behålla reduktionsplikten för att minska vårt klimatavtryck så effektivt som möjligt,
- förnya den ekonomiska politiken så att även människor med låga inkomster har råd att åka tåg, buss eller bil,
- förändra reseavdragen,
- förbättra kollektivtrafiken och sänka biljettpriserna på tåg och bussar samt
- bygga ut cykelvägarna i och mellan länets tätorter
Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda in en större och större andel av förnybara bränslen i den bensin och diesel, som fortfarande driver många av våra bilar. Naturvårdsverket anser, i underlaget till regeringens kommande klimathandlingsplan, att det blir omöjligt att nå Sveriges klimatmål till 2030 om vi avskaffar eller minskar reduktionsplikten.
Det underlaget lämnades till regeringen för en knapp månad sedan. Nu säger regeringen, i populistisk anda och pådrivna av Sverigedemokraterna, att den ska minska reduktionsplikten för att göra bensinen och dieseln billigare. Om Sverige missar klimatmålet till 2030 riskerar staten att behöva köpa utsläppsutrymme från EU:s system för utsläppshandel.
Enligt en artikel i tidningen Vi Bilägare kan den kostnaden röra sig om cirka 40 miljarder kronor, en kostnad som i slutändan drabbar alla skattebetalare.
Miljöpartiet de gröna anser att det är oansvarigt av regeringen att bortse från klimatmålen bara för att kunna sänka bränslepriset. Det är ett svek mot kommande generationer, som får ta över problemen med den allt allvarligare klimatkrisen. Det är också att lägga krokben för de svenska företag som investerat i utveckling av sådana biodrivmedel som kan blandas in i bensin och diesel.
Biljettpriserna för kollektivtrafiken har ökat snabbare än bensin- och dieselpriserna de senaste 20 åren. Miljöpartiet de gröna i Sörmland vill stärka kollektivtrafiken och sänka biljettpriserna på tåg och bussar. Det skulle bland annat gynna de många låginkomsttagare som i dag inte har några andra möjligheter att ta sig till jobbet, butikerna eller sport- och kulturevenemangen.
Miljöpartiet de gröna vill också införa ett Sverigekort som ska kosta 499 kronor per månad för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionärer. Det ska gälla på bussar, tåg och tunnelbana i hela landet.
Vi ser förstås att det inte går att täcka hela Sörmlands landsbygder med buss- och tågtrafik, utan många människor behöver använda bilen till jobbet. Miljöpartiet de gröna vill därför ha ett avståndsbaserat reseavdrag som är lika för alla färdmedel, vilket skulle gynna dem som bor på landsbygden. En sådan förändring var de flesta riksdagspartier ense om före valet, men regeringen valde att inte genomföra den.
Miljöpartiet de gröna vill också genomföra andra ekonomiska reformer som ska göra det lättare att klara kostnader för boende, mat och resor. Den gröna skatteväxlingen behöver fortsätta, med sänkta inkomstskatter för låg- och medelinkomsttagare och högre kostnader för miljöskadliga produkter.
De som har höga inkomster och stora förmögenheter behöver betala mer i skatt så att vi kan sänka matmomsen och höja bostadsbidragen.
Miljöpartiet de gröna vill bygga ett jämlikt och jämställt samhälle där vi gjort allt som står i vår makt för att minska klimatpåverkan.
Maria Carlén Lindwall
Ordförande MP Sörmland
Björn Åslund
Klimatambassadör MP Sörmland
Simon Stålspets
Landsbygdsambassadör MP Sörmland
Hans Wrådhe
MP Sörmland