Parkering i stadskärnan är ingen bristvara

Eskilstunas stadskärna förändras, men behöver inte dö, menar debattören.

Eskilstunas stadskärna förändras, men behöver inte dö, menar debattören.

Foto: Henrik Holmberg

Debatt2020-02-06 05:42
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att kommunen, fastighetsägare och handlare tillsammans ansvarar för våra stadskärnors utveckling och innehåll vet vi. Transformationen från handelsplats till mötesplats är tydlig och vi måste sluta med att skylla den utvecklingen på varandra. 

Konsumenten beter sig annorlunda i dag jämfört med för några år sedan. En undersökning gjord av ett känt konsultföretag visade att nästan alla som besökte stadskärnan för 4-5 år sedan var där för att arbeta och handla. I dag säger hälften av besökarna att de primärt är där för att umgås och nyttja nöjesutbudet. Människor har generellt sett fått mer pengar i plånboken, ändrat vanor och skapat andra behov. Tidsbrist upplevs som ett av våra största problem. Vi blir både bekvämare och mer bortskämda. Konsekvenserna blir ett förändrat köpbeteende.

Ställt mot den bakgrunden måste vi acceptera vissa fakta om Eskilstuna. Nationella etablerare och handlare tycker inte att Eskilstuna spelar i högsta divisionen. I finrummet finns så klart storstäderna, därunder hittar vi vad som benämnd regionstäder, exempelvis Karlstad, Linköping och Jönköping. När vi pratar handel spelar Eskilstuna i tredjedivisionen, vilket innebär att om en kedja ska etablera en ny butik är konkurrensen hård. Butikernas lönsamhetsproblem tenderar att vara större i små och medelstora kommuner än i storstad. Slutsatsen blir att om vi konsumenter väljer bort stadskärnan gör handlare och etablerare detsamma.

En annan, för vissa möjligen smärtsam insikt, är att Eskilstuna kommun inom loppet av några år valt att utöka handelsytan i Tuna Park, öppna för ytterligare handelsyta i Skiftinge och satsa stenhårt på logistikföretag inom e-handel. Samtidigt ersätts Eskilstuna Innerstad med andra konstellationer som ska främja ökad attraktivitet i stadskärnan. Satsningarna kan mycket väl slå väl ut, inte minst vad gäller arbetstillfällen. Ambitioner om en levande stadskärna är äkta men det går inte att bortse från att ansvaret för utvecklingen nu allt tydligare läggs på fastighetsägare, handlare och konsumenter.

Vi ska också avliva ett par myter:

Parkeringsplatser är vare sig en bristvara eller särskilt dyra att använda. Vi vill inte parkera för tio kronor i timmen men har inga problem med att shoppa för tusentals kronor. Vi vill inte leta efter en parkering i fem minuter men lägger gärna timmar på att leta efter en skjorta på nätet. Däremot behöver vi öka känslan av trygghet runt våra parkeringar.

Den ständiga diskussionen om hyrornas utveckling är inte helt nyanserad. Butikshyrornas del av omsättningen uppgår generellt till mellan 3 och 20 procent beroende på vilken bransch vi diskuterar. Givetvis spelar det också roll vilken specifik handelsaktör vi avser. 

Om kommunen, fastighetsägare och handlare inte lyckas samverka bättre, och diskussioner i stället pågår i stuprör, kan vi få problem i våra stadskärnor. Vi måste sluta skylla utvecklingen på alla andra och i stället se till att kommunen, handlare, fastighetsägare och Eskilstunabor kommer överens om vilken stadskärna vi vill ha. Låt oss göra stadskärneevolution. 

Andreas Sjöberg

Vd Fastighetsägarna MittNord och Eskilstunabo