Att leva med en kronisk sjukdom är en kamp. Att vara i behov av livsuppehållande behandling är en också en kamp. Att inte kunna lita på att man kan få denna behandling i tid blir ytterligare sten på börda. Nu har återigen ett företag som kontrakterats för att utföra sjukresor visat sig ha brustit och avtalet har brutits. Bolaget har kört utan trafiktillstånd och Region Sörmland har därför sagt upp avtalet med omedelbar verkan. Detta begränsar möjligheten till serviceresor för många personer med sjukdomar eller funktionshinder, något som kan få stora konsekvenser för bland annat dialyserande patienter.
Att få dialys är nödvändigt för att inte njurarna ska sluta fungera. Många av våra medlemmar åker långa resor flera gånger i veckan till olika mottagningar inom och utom länet för att få denna behandling. Det är en tidskrävande och mycket tröttande procedur, som inte blir bättre av oron över hur och om man ska ta sig dit.
Enligt upphandlingsbeslutet 2019-11-04 har avtalet med taxibolaget skett enligt principen: ”bästa förhållande mellan pris och kvalitet”. I samband med att avtalet tecknades infördes också en kundnöjdhetsbonus vilken skulle förstärka bolagens möjlighet att öka kundernas känsla av trygghet och gott bemötande (svt.se ). Denna bonus på uppemot sex miljoner kronor skulle läggas ovanpå de 470 miljoner kronor som avtalet avser. Det är mycket pengar det handlar om och de bör användas på rätt sätt.
Vilka kriterier i upphandlingen tar hänsyn till oss som är beroende av resorna så att vi tryggt och säkert kan resa fram och tillbaka? Att bolagen uppfyller kraven för att behålla trafiktillstånd borde vara ett avgörande kriterium för upphandlingen, samt att vi som utnyttjar sjukresor blir väl omhändertagna.
Verkligheten ser inte riktigt så ut. Under många år har olika aktörer kört sjukresor med undermåliga bilar. De har varit sena vilket lett till bland annat problem med missade läkarbesök eller behandling. Förare har varit på väg att somna vid ratten och vid något tillfälle till och med kört med krockad bil. Naturligtvis har många resor fungerat felfritt med ett fint bemötande av trevlig personal. Det ska inte förringas. Det är dock de andra resorna som sätter sina spår.
Region Sörmland skriver på sin hemsida att de ”kommer att behöva prioritera för att erbjuda resor till dom som är i störst behov. Det kan också bli längre väntetider och svårt att få sin bokning beviljad. Resenärer som har resa bokad kan komma att få den avbokad”.
För oss med kroniska sjukdomar och livsuppehållande behandling blir oron påtaglig: Hur sker prioriteringen? Kommer de att boka av mina resor? För att denna situation inte ska upprepas behöver framtida upphandlingar i mycket större mån se till kundernas trygghet både i bilarna och vad gäller tillgänglighet och tider, såväl som bemötande och kunnande.
Gör om, gör rätt!
Ulla Evensson
Ordförande Njurföreningen i Sörmland