Krisen är inte över och för många branscher behövs fortsatta stödåtgärder på kort- och medellång sikt. Omställningsstödet och permitteringsstödet måste förlängas. Vi efterlyser även en strategi för samhällets återöppning som gör det möjligt att resa igen. Företagen måste kunna planera sin verksamhet och veta vad de har att förhålla sig till.
Flyget befinner sig i den allra svåraste krisen någonsin och därför måste branschen ha rimliga skatter och avgifter för att överleva. För regionala flygplatser och deras ägare är det ett tungt besked att regeringen inte föreslår förstärkta anslag i budgeten för 2021.
Eftersom vi fortsatt rekommenderas att avstå från icke nödvändiga resor med kollektivtrafiken behöver den ersättas för förlorade biljettintäkter. Stödet för den regionala kollektivtrafiken behöver också ökas och utformas så att det når fram till trafikföretagen som kör.
Många företag har ingen verksamhet alls till följd av coronapandemin. Därför behövs ett särskilt stöd för avställda fordon och återbetalning av fordonsskatt. Under våren och sommaren stod tusen bussar som i vanliga fall används i turist- och beställningstrafik samt i kommersiell trafik avställda. Dessa företag är viktiga även utanför turist- och besöksnäringen, till exempel som ersättningstrafik till järnvägen.
I det längre perspektivet behöver transportnäringen också stärkt konkurrenskraft och kraftfulla hållbarhetssatsningar. Takten på elvägsprojekt och elvägsutbyggnad måste öka, bland annat med riktade bidrag för installation. Laddinfrastrukturen måste också byggas ut. Klimatpremien för köp av elbussar, lastbilar som går på el eller gas, behöver utökas och bli långsiktig. Elskatten på bussar måste slopas så att alla fordon i kollektivtrafiken har samma villkor. Sverige har samtidigt möjlighet att ta täten med elflyg och stödja den industri som växer fram. Tillgången på biodrivmedel behöver öka liksom tillgången på alternativa drivmedel som vätgas.
För att ytterligare höja transporteffektiviteten vill vi att det möjliggörs transporter med 34,5 meters lastbilar och att utpekandet av vägar för tyngre lastbilar, så kallade BK 4 vägar, går fortare. Vi vill även se en kapacitetsstark kollektivtrafik med BRT-bussar, Bus Rapid Transit, ett bussystem med hög medelhastighet, turtäthet och komfort.
Sverige måste hantera underhållsskulden för väg- och järnvägsinfrastrukturen. Det är därför hög tid för regeringen att ta fram en långsiktig och finansierad underhållsplan.
Människors hälsa kommer alltid först och vår bransch tar ett stort ansvar. Men företagen måste också kunna planera sin verksamhet framöver. Regeringen behöver därför skyndsamt presentera en tydlig plan framåt för hur och när lättnader i restriktionerna kommer, satsa kraftfullt och tillräckligt på stödåtgärder så transportsektorn överlever krisen och satsa tydligt och långsiktigt på klimatsmarta transporter och grön logistik.
Marcus Dahlsten
Vd Transportföretagen
Tina Thorsell
Samhällspolitisk chef Transportföretagen