Samma gamla nyliberala floskler frÄn StrÀngnÀspartiet

Det StrÀngnÀspartiet framför som effektivitet har byggt en administrativ mardröm och uppföljningsintensiva pinnplockarmÄl. Det skriver dagens vÀnsterpartistiska debattörer.

Det StrÀngnÀspartiet framför som effektivitet har byggt en administrativ mardröm och uppföljningsintensiva pinnplockarmÄl. Det skriver dagens vÀnsterpartistiska debattörer.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Debatt2022-06-15 21:21
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den senaste tiden har vi sett det nygamla StrĂ€ngnĂ€spartiet titt som tĂ€tt pĂ„ debattsidorna med frejdiga budskap om nya tag. 

Bara man gör organisationen lite vassare, om man bara har lite mer mĂ€tbara mĂ„l och ger skolpersonalen lite mer frihet sĂ„ kommer allt att lösa sig. Speciellt om man blir lite mer som Trosa. 

Det Àr bara samma gamla nyliberala floskler som StrÀngnÀs kommun (för) sakta jobbar sig bort frÄn, liksom andra kommuner som dumpar det företagsinspirerade new public management-systemet som plÄgat kommunsektorn och myndigheter de senaste decennierna. Det StrÀngnÀspartiet framför som effektivitet har byggt en administrativ mardröm och uppföljningsintensiva pinnplockarmÄl.

Skolan styrs genom lĂ€roplan, lagar och regler som en kommun inte har kontroll över. Det finns ingen detaljstyrning av enskilda lĂ€rares vardag frĂ„n kommunpolitiken. Vi har ett friskolesystem vars kösystem segregerat skolan efter socioekonomiska mönster och ett skolpengssystem som inte kompenserar den kommunala skolan för de extra kostnaderna för att hĂ„lla platser Ă„t alla barn (eller kostnaderna för segregationen). 

Vi hÄller helt med StrÀngnÀspartiet om att Socialdemokraterna och Moderaterna inte gjort tillrÀckligt, men att tro att strukturella problem gÄr att lösa bara genom att lÀrarna fÄr mer frihet (frÄn kommunal styrning som inte finns) Àr att blunda för problemen. Men lyssna gÀrna mer pÄ lÀrarna, professorerna och lÀrarfacket. De sÀger samma sak som vi om skolans strukturella problem.

Det skolan i StrÀngnÀs behöver Àr samma sak som vi alla redan vet fungerar. En komplett elevhÀlsa med skolsköterska, psykolog, socialpedagoger/kuratorer och elevassistenter sÄ att lÀrarna kan jobba med att lÀra ut, samt tvÄlÀrarsystem och specialpedagoger sÄ att de elever som behöver extra hjÀlp kan fÄ det. Det betyder mer resurser till de skolor som behöver det.

En del kanske det lĂ„ter som ett försvar för den majoritet som StrĂ€ngnĂ€spartiet kritiserar. Det Ă€r det inte, vi har varit och fortsĂ€tter vara det mest kritiska oppositionspartiet. FörĂ€ndringarnas vind behöver blĂ„sa, som Marie Ericsson Drotte framför det i sin senaste artikel. 

Socialdemokraterna och Moderaterna har misslyckats med skolan och att fÄ fart pÄ klimatarbetet. De var extremt sena med att inse LOV-systemets kostnadsdrivande och kvalitetssÀnkande effekter inom hemtjÀnsten och har inte lyckats bygga en bra arbetsmiljö inom omsorgen. VÄr kritik av majoriteten och det system de byggt kommer bara frÄn andra hÄllet i förhÄllande till StrÀngnÀspartiet.

David Aronsson (V)
Henrik Sjödahl (V)
StrÀngnÀs