FöretrÀdare för StrÀngnÀs kommun pÄstÄr att de av juridiska skÀl Àr förhindrade att ÄterupprÀtta det servitut som ger allmÀnheten rÀtt att bruka gÄngvÀgen för att komma till eller frÄn LÄngbergsparken.
Detta Àr rent nonsens!
Kommunen Àr Àgare av bÄda de inblandade fastigheterna och rÄder över dessa frÄgor fullt ut. Men kanske kan det underlÀtta att veta att det gamla servitutet i sjÀlva verket fortfarande Àr sin fulla kraft!
LÀs mer i nyhetsartikeln: Kommunen JO-anmÀld för hantering av gÄngstrÄk
Efter att ha luslĂ€st alla handlingar i detta Ă€rende sĂ„ blir man bara Ă€n mer förvĂ„nad över det slarv som skett. Att jag â trots flera genomlĂ€sningar â Ă€ndĂ„ kan missa en högst vĂ€sentlig uppgift Ă€r en sak, men att de inblandade tjĂ€nstemĂ€nnen pĂ„ sĂ„vĂ€l kommun som lantmĂ€teri tar sĂ„ lĂ€tt pĂ„ sina uppgifter Ă€r i högsta grad anmĂ€rkningsvĂ€rt.
Det började med att förrÀttningslantmÀtaren 2014 stÀllde en frÄga till kommunen om det gamla servitutet skulle vara kvar! Dessutom anvÀnde han ett aktnummer som inte stÀmde.
För sÀkerhets skull frÄgade jag dÀrför efter detta nya aktnummer, som dock inte kunde Äterfinnas. Sannolikheten var att han helt enkelt kastat om ett par siffror. Och Àven i LantmÀteriets svar till mig lyckades man göra ytterligare omkastningar av siffror. Förödande för trovÀrdigheten!
Men frÄgan kvarstod: varför frÄgade förrÀttningslantmÀtaren ens om detta servitut som enligt uppgift tagits bort redan sex Är tidigare? Eller hade det inte det?
DÄ gÀllde det att pÄ nytt lÀsa tillbaka. Enklast Àr att rekapitulera: Fastighetsbolaget StrÀngnÀs Fastighets AB (SFAB) bestÀller 2008 en lantmÀteriförrÀttning baserad pÄ ett köpekontrakt med kommunen. Inte i nÄgot av dokumenten talas om att nÄgot servitut ska upphöra.
TvĂ€rtom finns en paragraf i köpekontraktet som sĂ€ger att alla nyttjanderĂ€ttigheter fortsatt ska gĂ€lla gentemot fastighetsbolaget. ĂndĂ„ kommer uppgiften att servitutet ska tas bort in i lantmĂ€tarens redogörelse. Vederbörande lyckas dessutom att helt förvrida beskrivningen av servitutets syfte och gör detta dĂ€rmed meningslöst, vilket sannolikt Ă€r avsikten, för att dĂ„ enkelt kunna ta bort det. Men för ordningens skull bifogas en av lantmĂ€taren dokumenterad skriftlig överenskommelse om servitutets upphörande. I denna Ă€r servitutets uppgift korrekt beskrivet.
Ăverenskommelsen undertecknas av tvĂ„ kommunala tjĂ€nstemĂ€n som bĂ„da företrĂ€der kommunen som fastighetsĂ€gare. BĂ„da som representanter för sĂ„vĂ€l hĂ€rskande som tjĂ€nande fastighet.
Det Àr bara det att det Àr fel belastad fastighet som företrÀds och som undertecknar dokumentet. Servitutet gÀller nÀmligen fastigheten Benninge 2 och inte Benninge 3 som tjÀnstemÀnnen undertecknar för och som överenskommelsen sÀgs gÀlla. I Benninge 3 finns inget servitut!
Sannolikt Àr detta ocksÄ grunden till att lantmÀtaren sex Är senare förhör sig med kommunen om servitutet ska vara kvar! Genom ett telefonsamtal mellan de tvÄ tjÀnstemÀnnen tas nu servitutet bort. Felet denna gÄng Àr dock att den hÀrskande fastigheten, nÀmligen LÄngbergsparken/kommunen inte Àr inblandad i förrÀttningen utan endast fastighetsbolaget varför nÄgon formellt korrekt överenskommelse om upphörande inte heller denna gÄng fattats.
Med andra ord sĂ„ lever servitutet kvar och Ă€r i kraft och kan inte dribblas bort av kommunen. Ett servitut gĂ€ller sĂ„ lĂ€nge de bĂ„da inblandade fastighetsĂ€garna inte beslutar annat â oavsett det Ă€r inskrivet i fastighetsregistret eller ej. Med hĂ€nsyn till den uppkomna situationen sĂ„ bör ett sĂ„dant eventuellt beslut tas efter politisk behandling i fullmĂ€ktige för att motsvara servitutets tillkomst 1956.
Mats Werner
Mariefred
Före detta kommunstyrelseledamot, före detta kommunfullmÀktigeledamot och före detta ledamot av bland annat plan- och byggnÀmnden (KD)