Södermanland behöver mer el

I dag har Södermanland svÄrigheter att leverera tillrÀckligt med el för att klara den viktiga energiomstÀllningen, skriver Martina Johansson (C).

I dag har Södermanland svÄrigheter att leverera tillrÀckligt med el för att klara den viktiga energiomstÀllningen, skriver Martina Johansson (C).

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Debatt2020-03-28 05:46
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

OmstĂ€llningen till ett fossilfritt samhĂ€lle krĂ€ver satsningar inom flera omrĂ„den. Matproduktion, klĂ€dproduktion och hur lĂ„ngt vi transporterar dessa varor. Ytterligare ett omrĂ„de som krĂ€ver satsningar Ă€r planeringen för utbyggnad av ”elmotorvĂ€gar”. Regeringen behöver tillsammans med regionerna skyndsamt pĂ„börja det arbetet, eftersom delar av transportsektorn och andra företag inom industrin stĂ€ller om till eldrift. 

OmstĂ€llningen krĂ€ver dĂ€rför ökad tillgĂ„ng till el. En el som finns i dag, men som inte produceras i hela landet och inte kan transporteras dit den behövs. Det Ă€r inte elproduktionen i sig som Ă€r problemet, utan bekymret Ă€r hur infrastrukturen Ă€r utbyggd. AlltsĂ„ el nĂ„r inte fram till alla stĂ€llen dĂ€r den behövs. Elens ”motorvĂ€gar” mĂ„ste sĂ€kerstĂ€llas och byggas ut, speciellt utifrĂ„n ökade behov i framtiden.

LÀget i dag innebÀr i praktiken att företag med stort elbehov mÄste vÀlja etableringsort beroende pÄ var de kan fÄ tillgÄng till el, men Àven om de vÀljer att stÀlla om. I dag har Södermanland svÄrigheter att leverera tillrÀckligt med el för att klara den för oss alla viktiga omstÀllningen.

För SSAB i Oxelösund Ă€r just detta en viktig frĂ„ga gĂ€llande deras omstĂ€llning till elbaserad produktion. En diskussion om var en ny kraftledning ska dras till SSAB i Oxelösund och om det ska vara en luftkabel eller en nergrĂ€vd markkabel pĂ„gĂ„r just nu. De samtalen rör fyra av lĂ€nets kommuner. Vi kommer Ă€ven i framtiden se fler företag som vill stĂ€lla om sin produktion. Ett exempel kan vara Outokumpo i Nyby, TorshĂ€lla, vilket skulle krĂ€va en diskussion med andra inblandade kommuner. 

FrĂ„gan kan dock inte lösas av kommunerna pĂ„ egen hand. Inte heller regionen kan lösa frĂ„gan utan det krĂ€vs att staten tillsammans med regionerna löser uppgiften. Precis som det finns en samverkan för utbyggnad av det större vĂ€gnĂ€tet sĂ„ behövs en samverkan för var de framtida ”elmotorvĂ€garna” ska gĂ„. Det krĂ€vs att elen transporteras i hela landet och skapas av fler förnybara energikĂ€llor. I dag finns det ett överskott av el i norra Sverige som pĂ„ grund av för fĂ„ ”motorvĂ€gar” inte nĂ„r andra delar av landet. Förutom bĂ€ttre förflyttning av elen behöver vi mer lokal eltillverkning, som behöver transporteras till företag och hushĂ„ll. DĂ€rför krĂ€vs Ă€ven ”regionala och lokala vĂ€gar” som kan sörja för detta. NĂ€tet behöver hĂ€nga samman med ”motorvĂ€garna” sĂ„ att pĂ„farterna passar med samhĂ€llsutvecklingen. 

Det Àr alltsÄ hög tid för regeringen att ta tag i frÄgan tillsammans med Sveriges regioner sÄ att Södermanland kan fortsÀtta att utvecklas pÄ ett positivt sÀtt. Vi mÄste kunna leva, verka och bo i hela lÀnet och det inkluderar bÄde bra boendemiljöer och elledningar som för fram elen dit den behövs.

Martina Johansson (C)
Riksdagsledamot Södermanland