Vi vill att fler ska upptÀcka Sverige klimatsmart, men pÄ mÄnga platser Àr det alldeles för krÄngligt. Det mÄste bli enklare att resa med kollektivtrafiken till friluftslivet eller till semesterdestinationen oavsett om du Àr skriven i Södermanland eller ej. Om vi ska fÄ fler att vilja ta tÄget, bussen eller bÄten och dÀrmed minska utslÀppen frÄn resor mÄste det vara attraktivt och smidigt att resa kollektivt.
Intresset för att spendera sin fritid i naturen ökar. Vi vill se ett friluftsliv som Àr tillgÀngligt för alla och inte bara för de som har tillgÄng till egen bil. Att resa kollektivt Àr dessutom det enskilt viktigaste du kan göra för att minska klimatpÄverkan frÄn din semester. Sörmlandstrafiken försöker i viss utstrÀckning göra det enkelt att resa med dem Àven för den som inte pendlar dagligen. Det gÄr till exempel att köpa biljett ombord pÄ bussen med ditt vanliga betalkort och dessutom Àr den anropsstyrda trafiken som mÄste förbestÀllas Àven öppen för turister frÄn andra regioner vilket Àr positivt.
Men nÀr vi frÄn Svenska Turistföreningen, STF, frÄgade alla landets lÀnstrafikbolag om hur de vill underlÀtta för turister sÄ svarar Sörmlandstrafiken att de inte ens vet om turister och fritidsresenÀrer Àr utpekade mÄlgrupper i trafikförsörjningsprogrammet. I landet som helhet Àr det fem av 21 lÀnstrafikbolag som svarar att det Àr oklart om dessa mÄlgrupper Àr utpekade som viktiga eller ej. Det uppdrag som Sörmlandstrafiken fÄr frÄn regionpolitikerna avspeglas ocksÄ i utbudet. Flera av STF:s lokalavdelningar i Sörmland rapporterar att de haft personer som inte ens kunnat delta i deras aktiviteter pÄ grund av bristande kollektivtrafik.
Kollektivtrafiken till STF:s boenden i Södermanland varierar, medan vissa tycker att det fungerar bra Àr det andra som inte alls hÄller med. De flesta boenden ser dock ett stort intresse frÄn gÀsterna att kunna resa kollektivt. Kollektivtrafikens viktigaste uppdrag Àr att transportera mÀnniskor till skola och arbete, men den behövs ocksÄ för den som Àr pÄ tillfÀlligt besök.
Om Sörmlandstrafiken fick i uppdrag att möta Àven detta behov skulle fler kunna ta sig ut utan egen bil. Det gynnar oss alla. STF vill se att alla regionala kollektivtrafikmyndigheter gör fritidsresande och turister till utpekade mÄlgrupper i sina trafikförsörjningsprogram.