Förskola, skola och vuxenutbildning har slitit hårt under pandemin. Nu väntar nya utmaningar för att ge barn och unga som flyr kriget i Ukraina ett bra mottagande. Som stödjande myndighet har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) uppdraget att stötta utbildningsverksamheter under olika förhållanden och utgå från de behov som finns.
Att ge barn och unga utbildning är ett av samhällets viktigaste uppdrag. Vi på SPSM har under 2021 mött 15 kommunala och enskilda skolhuvudmän för förskolor, skolor och vuxenutbildningar i Södermanlands län för att samtala om utmaningar, styrkor och behov. I dialogerna har skolornas huvudmän tagit upp olika utmaningar, som vi nu arbetar vidare med för att möta.
Några områden har kommit upp i alla samtal, oavsett om man är liten eller stor kommun, fristående eller kommunal verksamhet. Det är områden som kan leda till ojämlik utbildning:
• Problematisk skolfrånvaro som kryper ner i åldrarna är ett växande problem.
• Hur utbildningen ska fungera så bra som möjligt för barn, unga och vuxna med en funktionsnedsättning.
• I Södermanland har också frågor om tillgängliga lärmiljöer, segregation och minskade ekonomiska anslag kommit upp. Huvudmän tog även upp bristen på utbildad personal, speciallärare och specialpedagoger inom förskola och skola.
Utifrån de behoven utvecklar vi vårt specialpedagogiska stöd. Vi har kurser och rådgivning, inom områden skolhuvudmännen lyft är viktiga i Södermanland. De bidrar till ökad kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättning för barn, unga och vuxnas lärande. Rådgivare ger stöd i hur skolor kan arbeta förebyggande och tidigt se tecken på det som kan utvecklas till problematisk skolfrånvaro. Vi ger bidrag till verksamheter som vill utveckla sitt arbetssätt.
Kriget i Ukraina leder till att fler kommer till Sverige och vi har kunskap om hur skolor kan organisera undervisning och ge stöd. Vi önskar att fler förskolor, skolor och vuxenutbildningar vänder sig till SPSM. Det finns behov – det vet vi genom de många samtal vi haft med skolhuvudmän.
Många skolhuvudmän har också uttryckt att de vill utveckla ett mer systematiskt arbetssätt för att ge bättre stöd till sina verksamheter. Det tar vi med oss in i vårt gemensamma arbete med Skolverket och kommer att erbjuda kvalitetsdialoger med skolhuvudmän med start i höst. I de kommande dialogerna vill vi vara ett stöd till skolhuvudmännen i Södermanland och deras arbete för att skapa en likvärdig utbildning med god kvalitet för alla barn och elever.
Fredrik Malmberg
Generaldirektör Specialpedagogiska skolmyndigheten
Marie Altervall
Samverkanskoordinator Specialpedagogiska skolmyndigheten