Förskola, skola och vuxenutbildning har slitit hÄrt under pandemin. Nu vÀntar nya utmaningar för att ge barn och unga som flyr kriget i Ukraina ett bra mottagande. Som stödjande myndighet har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) uppdraget att stötta utbildningsverksamheter under olika förhÄllanden och utgÄ frÄn de behov som finns.
Att ge barn och unga utbildning Àr ett av samhÀllets viktigaste uppdrag. Vi pÄ SPSM har under 2021 mött 15 kommunala och enskilda skolhuvudmÀn för förskolor, skolor och vuxenutbildningar i Södermanlands lÀn för att samtala om utmaningar, styrkor och behov. I dialogerna har skolornas huvudmÀn tagit upp olika utmaningar, som vi nu arbetar vidare med för att möta.
NÄgra omrÄden har kommit upp i alla samtal, oavsett om man Àr liten eller stor kommun, fristÄende eller kommunal verksamhet. Det Àr omrÄden som kan leda till ojÀmlik utbildning:
⹠Problematisk skolfrÄnvaro som kryper ner i Äldrarna Àr ett vÀxande problem.
⹠Hur utbildningen ska fungera sÄ bra som möjligt för barn, unga och vuxna med en funktionsnedsÀttning.
⹠I Södermanland har ocksÄ frÄgor om tillgÀngliga lÀrmiljöer, segregation och minskade ekonomiska anslag kommit upp. HuvudmÀn tog Àven upp bristen pÄ utbildad personal, speciallÀrare och specialpedagoger inom förskola och skola.
UtifrÄn de behoven utvecklar vi vÄrt specialpedagogiska stöd. Vi har kurser och rÄdgivning, inom omrÄden skolhuvudmÀnnen lyft Àr viktiga i Södermanland. De bidrar till ökad kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsÀttning för barn, unga och vuxnas lÀrande. RÄdgivare ger stöd i hur skolor kan arbeta förebyggande och tidigt se tecken pÄ det som kan utvecklas till problematisk skolfrÄnvaro. Vi ger bidrag till verksamheter som vill utveckla sitt arbetssÀtt.
Kriget i Ukraina leder till att fler kommer till Sverige och vi har kunskap om hur skolor kan organisera undervisning och ge stöd. Vi önskar att fler förskolor, skolor och vuxenutbildningar vĂ€nder sig till SPSM. Det finns behov â det vet vi genom de mĂ„nga samtal vi haft med skolhuvudmĂ€n.
MÄnga skolhuvudmÀn har ocksÄ uttryckt att de vill utveckla ett mer systematiskt arbetssÀtt för att ge bÀttre stöd till sina verksamheter. Det tar vi med oss in i vÄrt gemensamma arbete med Skolverket och kommer att erbjuda kvalitetsdialoger med skolhuvudmÀn med start i höst. I de kommande dialogerna vill vi vara ett stöd till skolhuvudmÀnnen i Södermanland och deras arbete för att skapa en likvÀrdig utbildning med god kvalitet för alla barn och elever.
Fredrik Malmberg
Generaldirektör Specialpedagogiska skolmyndigheten
Marie Altervall
Samverkanskoordinator Specialpedagogiska skolmyndigheten