Den lokala demokratin i Strängnäs är hotad av den nuvarande majoriteten. Kommunledningen har nu levererat ett nytt paradexempel på hur man vilseleder medborgarna i tron att demokratin ska öka. Någon i kommunledningen (vilken denna någon är vägrar kommunledningen att informera om) har kommit på att styrdokumentet om delaktighet och medborgardialog från 2013 ska uppdateras.
En grupp i förvaltningen och en konsult har nu utarbetat ett policyutkast om delaktighet och medborgarinflytande. Processen för hur detta utkast har kommit till visar på total brist av delaktighet från medborgare och förtroendevalda.
Kommunledningen visar sin sanna inställning, att man inte är intresserad av verklig delaktighet. Kommunikationsavdelningen, som ansvarar för processen, är dessutom inte säker att utkastet ska tas upp i kommunstyrelsen.
Således tas en ny delaktighetspolicy fram, utan någon delaktighet och transparens.
Bortsett från den totala bristen av delaktighet i processen visar en analys av utkastet att det inte lever upp till kraven på ett policydokument. Vidare bortser man helt från de politiska partierna och de förtroendevalda.
Resultatet av analysen är följande: Utkastet till delaktighetspolicyn är vag och saknar specificerade mål. Den blir då tandlös och svår att utvärdera. Vidare saknar utkastet en text gällande beteende: hur ska medarbetare eller företag bete sig för att följa policyn?
Under rubriken ansvar och samordning är skrivningarna oklara och följer de olika intressenterna/nivåerna som gäller för all kommunal verksamhet. Det intressanta är att de förtroendevalda endast deltar i delaktighetsarbetet.
Det står inget om att de kan initiera delaktighetsarbete.
Det mest anmärkningsvärda är att: ”Förvaltningen har ett övergripande gemensamt ansvar för att driva och genomföra kommunens delaktighetsarbete”. Genom detta tar förvaltningen över den roll som partier och förtroendevalda ska ha. Enligt förslaget styr förvaltningen de förtroendevalda. Helt emot lagen.
Det har skett en tydlig förskjutning i utkastet om var ansvar och genomförande av delaktighet ligger i jämförelse med skrivningar i styrdokumentet från 2013, där man förklarar vad medborgardialog är: ”Medborgardialog bjuder in medborgarna att vara med i beslutsprocessen i dialog med de förtroendevalda beslutsfattarna.”
Delaktighetspolicyn har heller ingen skrivning om vem som ska kontrollera att policyn faktiskt följs. Detta är typiskt för Strängnäs kommuns förvaltning. Det viktiga är att producera diverse policyer och strategier – men att följa upp att de följs är inte intressant.
Utkastet till delaktighetspolicy slår fast att den gäller för förtroendevalda i Strängnäs kommun. Detta är totalt fel och visar åter på att förvaltning inte förstår sin roll och försöker bestämma över de förtroendevalda, när förhållande självklart ska vara det omvända. Det är anmärkningsvärt att uttryck som underminerar den lagliga ordningen överhuvudtaget kan förekomma i ett utkast som har diskuterats i utkastgruppen.
Om processen och utkastet till ny delaktighetspolicy inte var en mycket allvarlig fråga skulle man kunna tro att det som kommunledningen producerat är ett skämt.
Hur annars kan man tolka att processen och utkastet tagits fram utan deltagande från målgruppen (medborgarna) och de viktiga intressenterna – de förtroendevalda?
Processen och utkastet visar att majoriteten och kommunledningen i realiteten är ointresserade av delaktighet. Eller är det så att de inte förstår vad det innebär? Utkastet och processen borde anmäls som falsk marknadsföring.
Jan Rudengren
Ersättare i Kommunstyrelsen för Liberalerna