I dag läser vi med lättnad att lärarfacken kräver att förhandlingarna om personalnedskärningar inom skolan lyfts till central nivå på grund av en stor oro för lärarnas och elevernas hälsa.
På Rinman har vi haft svårt att mobilisera oss i denna fråga på grund av redan hög arbetsbelastning och sjukfrånvaro. Att vi i mediedebatten inte har hört någon röst från grundskolan är ett symptom på samma sak, tror vi. Vi på Rinman är starkt oroade för hur besparingarna kommer drabba vår hälsa.
Vi vill att ni talar klarspråk. Inga omskrivningar. Det handlar om nedskärning inte bara personalomställning. Det drabbar medarbetare och i förlängningen elever på ett djupt personligt plan, på sikt allas vår arbetsmiljö, som ringar på vatten.
Vi lärare är en redan hårt pressad yrkeskår, en av de yrkeskategorier som toppar statistiken över sjukskrivningstalen, just vad gäller arbetsrelaterad stress. Förresten är det intressant att just frågan om arbetsrelaterad stress tagits bort från senaste personalenkäten.
Vi är medvetna om att omställningarna får vissa logiska följder av att Språkintroduktionsprogrammet minskar, men detta är bara en del av sanningen. Ökade kostnader för lokalhyra och städning mitt i vårt budgetår är också en bov i dramat. Förutom dessa kostnader sker interndebitering för till exempel rekrytering av tjänster och hanteringen av datorer. Med andra ord är det alltså skolans egen budget som ska betala andra verksamheter inom kommunens regi.
Skolans budget går alltså till mycket annat än lärare och elever. En ytterligare svårighet för varje skola är att vi inte får behålla eventuellt överskott från ett budgetår till ett annat. Vår egen arbetsgivare gör alltså att en långsiktig planering är omöjlig och skapar ryckighet. Många av oss undrar också om besparingarna genomsyrar hela Barn- och utbildningsförvaltningen – från toppen till golvet?
En stark besparing gäller barn i behov av särskilt stöd, hos oss på gymnasiet handlar det framförallt om Yrkesintroduktionsprogrammet som kommer att få större elevgrupper. Men faktum är att lärare på alla program får större elevgrupper och dessutom fler undervisningstimmar.
Vi kämpar varje dag för ökad måluppfyllelse. Det sista vi och eleverna behöver är försämrade arbetsvillkor. Den direkta och tvingande förlängningen på detta blir en kvalitetssänkning i vår kärnverksamhet – elevernas utbildning.
Personal på Rinmangymnasiet
Lena Alm
Begona Ortiz
Malin Johansson
Lina Lundström
Lena Wilhelmsson
Krister Lööf
Peter Stjernström
Emma Sedin
Jimmy Klein
Nathali Alf
Agneta Lööf
Anna Nyqvist
Eva Fängström
Michaela Lange
Ramona Davidsson
Anniela Kölvall
Karolin Hammarbäck
Licia Cargeling
Carola Persson Nordmark
Carlos Aristondo
Kerstin Ihrsén
Beata-Jasmin Hussain
Anders Wreneus
Maria Bollen Helstad
Jenny Karlsson
Cecilia Taleus Brokvist
Uffe Edwardson
Asmaa Husein
Henrik Lindström
Carolina Nitsler
Marcela Javorcikova
Monika Jogfors Lindstein
Pierre Engberg
Christina Lundin
Josefine Tingvall
Eva Hasselkvist
Lana Elyas
Andreas Johansson
Ibrahim Ahmed
Catarina Håkans
Helena Medin
Christer Hellqvist Gustafsson
Pernilla Karlsson
Eva Hunter
Christina Greenland
Jenni Österhall
Stefan Olofsson
Lotta Johansson
Katriina Seppänen
Jennie Wiedlund
Jenny Larsson
Lill Sundberg Warg
Michael Hutt
Peter Rona
Lise-Lotte Brynvall
Christopher Greenland
Mattias Sterner
Erik Persson
Viktoria Rösler
Michael Liber
Karin Ludvigsson Rundgren
Helena Lundgren
Håkan Hindersson
Hussein Hussein
Åke Svahn
Thomas Evans
Andrew Plummer
Wivi-Ann Pettersson
Frida Boman
Johanna Englund
Mia Lindholm
Chatrin Serander
Katarina Hellman
Hanna Larsson
Jennie Söderlund
Anneli Renderstedt
Ing-Mari Berwick
Ann-Cathrin Nyholm
Eva Nilsson
Elisabeth Persson
Sherzad George Bouye
Magnus Karlsson
Domnika Krivas
Eva Mrak
Erik Björklid
Ann-Sofie Bark-Sköldberg
Ulrika Klintestrand
Håkan Björklund
Mikael Gustafsson
Sofie Tennström
Ellinor Grymlings
Jan Gardetun
Marjut Näykki
Karin Axelsson
Johanna Högbom
Madelene Ström Törnerhag
Lena Johansson
Nuha Matti
Åsa Lönn
Eva-Lotta Jonsson
Andreas Jaurinder
Johan Luks
Camilla Höök
Catharina Jacobsson Ringkvist