Debatt: Fokusera mer på bostäder och friluftsliv – mindre på bilar

Skrota planerna på ny infart från E20 och gör om detaljplaneprogrammet, skriver vänsterpartisterna i Strängnäs.

Skrota planerna på ny infart från E20 och gör om detaljplaneprogrammet, skriver vänsterpartisterna i Strängnäs.

Foto:

Övrigt2017-05-16 09:23
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På fullmäktige har det i år tagits två beslut som i kombination går åt fel håll. Det första är parkeringsavgifterna vid stationerna, som försämrar motiven för att byta bilen mot tåg och buss. Det andra är det detaljplaneprogram som antogs för området mellan E20 och gamla E20 (Kilenvägen), med fokus på en tredje infart från E20. Det är ett program som behåller den inriktning området börjar få i dag, med bostäder och friluftsliv. En inriktning som är bra och logisk. Huvudnumret i detaljplaneprogrammet är däremot en ny infart från E20 och därmed en ny huvudväg in från E20 till centrum, det vill säga Söderleden förbi Dammen, Fårhushagen och Finninge.

Söderleden är stor och väl tilltagen för att bara vara matarväg till bostadsområdena. Det är ju helt riktigt. Däremot är området i dag ett relativt lugnt område, där kyrkogården och bostadsområdena i Finninge och Dammen inte utsätts för vidare mycket trafikbuller. Med en ny infart från E20 blir det helt annorlunda. Då kommer huvudinfarten från E20 till centrum att gå där, och den inte så stora Strängnäs stad får tre infarter på en sträcka av sex kilometer.

Syftet med den nya infarten är att de som bilpendlar från centrala Strängnäs mot Stockholm/Södertälje (från centrum) ska tjäna 5-6 minuter och att belastningen på Kilenvägen ska minska. Att nya verksamhetsområden ska startas vid E20 (trots de befintliga i Solberga, Biskopskvarn/Gorsingeberget) är både en del av planen och tvingande för att täcka något av kommunens del av de höga kostnaderna för att bygga infarten.

Det är värt att komma ihåg att majoriteten och förvaltningen annars lägger en hel del fokus på de framtida ökande kostnaderna för Strängnäs skeva åldersstruktur och befolkningsökning. Det är bra, för det kommer då att behövas investeringsutrymme och effektiviseringar, säkert i kombination med skattehöjning. Investeringsutrymme som kan skapas genom att låta bli att göra stora ineffektiva investeringar. Investeringar som en ny avfart från E20 (med tillhörande x rondeller för att skapa en säker trafikmiljö vid infarter till Dammen och Finninge). Alternativet att skära i framtida verksamhet och gå med ordentligt överskott för att finansiera investeringar ser inte vi som genomförbart.

Att tvärt emot fullmäktiges beslutade förhållningssätt till investeringar, där bilar kommer sist, lägga många miljoner på en ny infart är inte vettigt. Det är pengar vi behöver för framtida investeringar i verksamhetsfastigheter, till direkt nytta för äldre och barn. Äldre och barn som till stor del har sin vardag utanför Strängnäs stads centrum och som iallafall inte vinner något på en ny infart, något de delar med kommunmedborgarna som bor utanför staden.

Så vår uppmaning till våra kollegor i politiken är att skrota planerna på ny infart från E20. Gör om detaljplaneprogrammet för Södra Strängnäs och fokusera på bostäder och friluftsliv, mindre på bilar och mer på investeringar för hela kommunen.

David Aronsson

Sandra Blanksvärd

Peter Hjukström

fullmäktigeledamöter för Vänsterpartiet Strängnäs