Miljöpartiet strävar efter ett samhälle där alla människor, oavsett vilka de är och vill vara, har möjlighet att forma sina egna liv. Detta kräver demokrati – att var och en har makt både över den egna vardagen och, tillsammans med andra, över samhällsutvecklingen. Det kräver i sin tur att alla människor får sina grundläggande rättigheter tillgodosedda, att det finns oberoende medier och yttrandefrihet, att det finns ett livskraftigt civilsamhälle, och att vi respekterar fundamentala värderingar om individens okränkbarhet och alla människors lika värde.
När man genomför förändringar i en organisation, i detta fall när landstinget Sörmland blev region Sörmland, och man samtidigt infogar fler uppgifter i verksamheten är det också viktigt att skapa större transparens och öppenhet för att främja det demokratiska utbytet mellan organisationen och de människor den är till för. Det handlar inte bara om att göra den nya organisationen mer begriplig, utan också om att göra den mer kommunikativ, lyhörd och tillgänglig.
För att främja medborgarnas möjligheter till ökad insyn, möjligheter att påverka och inte minst förstå den nya Sörmlandsregionens verksamhet motionerade vi i höstas och förslog att region Sörmland ska införa medborgarkontor i länets alla kommuner där man på ett enkelt sätt kan få tillgång till information om regionens verksamhet samt möjlighet att träffa representanter för regionen.
Vi föreslog också att region Sörmland på allvar tar sig an arbetet med att stärka den demokratiska kontakten med länets medborgare genom att skapa en demokratiberedning som har till uppgift att ge sörmlänningarna reella möjligheter att kommunicera med regionen.
Tyvärr avslås båda dessa förslag nu av den styrande majoriteten med hänvisning till att kommunikationen ska ske via befintliga kanaler, som sjukhus, vårdcentraler och regionens folkvalda politiker. Och tanken är vacker. Men har det fungerat hittills? Med tanke på att många upplever att det är svårt att hitta rätt med sina ärenden framstår det inte som någon mirakelmedicin. När det gäller att kontakta någon av regionens politiker kan tröskel att ta kontakt ibland också vara för hög.
Nej, vi tror att det krävs mer för att skapa bättre kontaktytor mellan medborgare och verksamhet, där det också tydligt framgår att kontakten och utbytet sker på medborgarnas villkor och där regionen inte agerar som om man är rädd för att göra verksamheten mer transparent och öppen.
Att införa medborgarkontor och en demokratiberedning värd namnet är ett första steg i en riktning där målet borde vara att göra den nya Sörmlandsregionen så tillgänglig som möjligt.
Nicklas Adamsson (MP)
Landstingspolitiker i Sörmland