Debatt: Vinster i skolan, nej tack!

Vänsterpartiet vill inte att det ska vara möjligt att få vinster från skolan och tar Harvard University som exempel på en icke-vinstdrivande organisation som ändå leverera kvalitet.

Vänsterpartiet vill inte att det ska vara möjligt att få vinster från skolan och tar Harvard University som exempel på en icke-vinstdrivande organisation som ändå leverera kvalitet.

Foto:

Övrigt2017-09-06 14:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Vi i vänsterpartiet säger nej till vinster i skolan. Vi är för privata initiativ men vi vill inte se en skola som drivs med vinstintresse. Vi vill att den skolpeng privata friskolor får ska gå till eleverna och att ett eventuellt ekonomiskt överskott ska stanna i verksamheten. Det är trots allt skattepengar som finansierar den svenska grundskolan och vi anser att det är fel att skolpengen går till vinstutdelningar istället för oavkortat till eleverna.

Ett av skälen till att en del inte verkar har något problem med friskolornas vinstuttag beror sannolikt på att man inte känner någon personlig koppling till friskolornas vinstutdelningar. Det är som att det är någon annans pengar än skattebetalarna som finansierar denna verksamhet. Den uppfattningen skulle säkerligen vara annorlunda om varje individ betalade för sin egen skolgång som i privata skolor i USA.

Den genomsnittliga kostnaden för en examen på ett universitet i USA ligger på ungefär 1,2 miljoner kronor. Tänk då om dessa pengar som betalats av eleven eller dennes föräldrar skulle användas till att betala utdelning till skolans aktieägare. Med ett sådant perspektiv skulle nog fler ställa sig mer tveksamma till vinstdrivande skolor.

Ta Harvard University som exempel, som säkerligen är världens mest välkända och prestigefyllda universitet och som även kammat hem flest nobelpris. Harvard är en icke-vinstdrivande organisation och kan tydligen leverera kvalitet i skolan utan vinstintresse och utdelningar. Att vinster i skolan skulle vara en förutsättning för hög kvalitet är ur detta perspektiv helt felaktigt. Det är på tiden att fokus i den svenska skolan återgår till att vara eleven och lärandet. Vinster kan man göra på oändligt många sätt, men snälla, inte genom våra ungdomar.

Johan Nilsson

medlem i Vänsterpartiet