Elitserien stängs och reservheat slopas: Helt rätt tänkt

Smederna laddar som bäst för SM-finalen. Då har Svemo klubbat igenom en rad förändringar inför nästa säsong. Bland annat ska ligan stängas, det ena reservheatet slopas, trupperna bantas och ytterligare ett nomineringsheat tillkommer. ‒Allting är helt rätt tänkt, säger Smedernas ordförande Håkan Ringkvist.

Till den kommande speedwaysäsongen blir det en rad förändringar som Svemo klubbade igenom under måndagen.

Till den kommande speedwaysäsongen blir det en rad förändringar som Svemo klubbade igenom under måndagen.

Foto:

Övrigt2017-09-18 17:36
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under måndagen har Svemo beslutat om flera nya saker inför nästa år. När det gäller Elitserien är den stora förändringen att ligan stängs neråt vilket innebär att inget lag kan åka ur. Lag i Allsvenskan, oavsett placering, kan däremot ansöka om att ta klivet upp i finrummet. Ett krav är att en aktuell förening måste vara likvid.

‒Vi vill inte att laget som kommer sist i Elitserien får vänta uppemot två månader, som det kan vara nu, för att få veta vilken serie man ska köra i, säger Håkan Ringkvist och nämner förartrupper, ekonomi och sponsorarbete som blir lidande.

Finns inte risken att vissa klubbar med dålig ekonomi ställer upp med sämre lag?

‒Sämre lag kan man inte köra med. Vi har fortfarande ett golvsnitt och det är ingen som vill förlora matcher, då tappar man ju publik.

Smedlagledaren Jerker Eriksson:

‒Upp- och nedflyttning är absolut det roligaste sportsligt sett och det mest sunda inom idrotten. Men det kanske inte är genomförbart inom speedwayen i Sverige just nu.

När det gäller körschema blir det likadant som i år med ändringen att heat 11 inte längre är reservernas och dessutom blir det ytterligare ett nomineringsheat, det blir matchens 14:e.

‒Jag var för att behålla reservheatet och ha 16 heat i stället. Jag vill se så mycket speedway som möjligt. När ett heat togs bort var det för ekonomin men jag anser att det inte spelar roll hur många det är, det är en förhandlingssak med förarna, säger Ringkvist.

‒För publiken lär det vara mer värt att se de två näst bästa förarna i ett heat till så det är väl ganska vettigt. Jag tror man förlorar lite på det om man byggt ett brett och jämnt lag och tjänar på det om man byggt på toppar, säger Eriksson.

Till heat 15 ska, som i dag, två av de tre poängmässigt främsta ordinarie förarna (inklusive bonuspoäng) nomineras. Till det 14:e väljer lagledningen vilka av de övriga förarna som nomineras. De tre programenliga heat som förare sex och sju har i respektive lag är låsta, dessa förare kan inte ersättas eller bytas ut mot varandra. Förare sex och sju får däremot ersätta ordinarie förare i maximalt två heat.

Antalet förare i truppen begränsas till åtta över ingångssnittet som fortsatt ligger på 0,5 och gästförare slopas. Nu är det 7+2 i trupperna. Varje lag kan dock ha hur många nollfemmor som helst. Även systemet med gästförare slopas.

‒Förändringen görs bara ur en aspekt – att få fler förare över på marknaden. Nackdelen kan vara att de svenskar som kanske inte riktigt platsar i Elitserien inte får någon chans. Nu är många av dem gästförare som i alla fall har en chans att få köra, säger Jerker Eriksson.