Fördämningarna har släppt

... tycker vår krönikör Jesper Bengtsson.

... tycker vår krönikör Jesper Bengtsson.

Foto:

Övrigt2018-06-14 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det fanns en tid i Sverige när det var lite suspekt att göra reklam för spel. Okej, inte om den kom från Svenska Spel. Vem minns inte de där dragningarna av Lotto och Spader och Keno i direktsändning i tv, med en trygg gotlänning som programvärd?

Andra spelbolag var förbjudna och reklam för de som verkade från andra länder förekom knappt.

I dag har alla fördämningar släppt.

Det tydligaste tecknet är väl alla kändisar som med glädje ställer upp och gör reklam för spelbolagen.

Zlatan är köpt av Bethard, enligt uppgifter från Breakit för 100 miljoner kronor. Det är honom väl unt. Han kan behöva tillskottet.

Sara Sjöström och Måns Zelmerlöv och gått till Betsson.

Den gamle VM-hjälten Stefan Schwartz håvar in stålar från Leo Vegas, tillsammans med bland andra tv-profilen Patrik Ekwall och förra stjärnforwarden Hanna Ljungberg.

Henrik Larsson har skrivit på för Betfair.

Och detta är bara några av alla de kända namn som numera tycker att det är helt okej att göra reklam för spel.

Själv spelar jag extremt lite. Jag satsade en del på tipset på den tiden man fortfarande kunde se Premier League på en tv-kanal man inte behövde betala extra för men något annat spel har jag aldrig fastnat för.

Så är det inte för alla.

Enligt Folkhälsomyndigheten har 31 000 personer allvarliga spelproblem. I praktiken betyder det att hela deras liv handlar om spel och de flesta har spelat bort allt de äger och har. Ofta på något av de nätkasinon eller de andra tjänster som svenska kändisar nu gör reklam för. Ytterligare 134 000 personer har ett problemspelande. Det kostar dem mer än deras plånböcker tillåter. Utöver detta har 322 000 personer ”risk för spelproblem”.

Inom nästan alla andra produkter där det föreligger en beroendeproblematik finns det regler för hur och var de som vill sälja just den produkten. Det tydligaste är tobak, där det i princip inte får förekomma reklam utanför det omedelbara försäljningsstället och även den reklamen är belagd med hårda regler.

Det är omöjligt att tänka sig att någon av de kändisar som nu gör reklam för spel skulle ställa upp på tobaksreklam.

Med detta vill jag inte säga att spel är lika farligt som rökning. Det är det inte. För de allra flesta är spelandet bara en enkel förströelse, något som ger en kick i vardagen.

Men ett ansvarsfullt samhälle måste nog ändå ta hänsyn även till dem som inte kan kontrollera sitt spelande.

Den enda idrottskändis som förstått detta verkar vara Charlotte Kalla. ”Det finns ett så himla stort mörkertal med spelmissbruk och är man stor måste man också ta ansvar”, säger Kalla till tidningen GP.

Hon tjänar inga miljoner på det uttalandet. Men hon förtjänar respekt.

Vi tar det en gång till: Är man stor måste man också ta ansvar.

Bäst just nu

Det finns bara ett svar på den frågan: herrlandslaget i fotboll. Det är VM. De vann första matchen. Det räcker långt.