Det var som att Harry Potter, Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga allesammans tassade omkring i rummet där sexorna höll sina författarpresentationer och högläste för de yngre barnen. De hade pysslats om och förberetts ordentligt för att skapa en äventyrlig atmosfär.
– Vi har olika bord för olika böcker beroende på vad de handlar om. Faktaböcker finns där och här finns läskiga och mystiska böcker, sa Charlie Larsson och pekade på ett bord där eleverna flitigt hade placerat en döskalle.
Robin Sörensen i årskurs två som läser mycket tyckte att bokmässan var riktigt bra.
– Det var jätteroligt! En av böckerna som de äldre barnen läste ur håller jag själv på och läser. Det är en faktabok. Jag älskar faktaböcker för att man lär sig mycket om naturen och världen.
Klasskamraten Jasmin Jamalo var också nöjd, även om hon hade önskat sig att få höra om fler böcker i sin favoritgenre.
– Jag tycker om mysterieböcker där det händer mycket så det kunde ha varit mer av det, men det var bra.
För många blev bokmässan även en inspirationskälla för vidare läsning.
– Det kan vara svårt att veta vad man ska läsa för böcker, men nu fick vi massa förslag, sa Linn Karlsson.
Efter högläsningen fick sexorna besök av författaren Johan Eriksson, som berättade om hur man skriver en bok och vad som är viktigt att tänka på. Några frågade om händelseförlopp, andra var nyfikna på hur man skulle välja titel och omslag medan vissa var mer intresserade av vad man kunde tjäna som författare.
Efter frågestunden var det dags att skapa klassens alldeles egna bok.
– Eleverna ska få testa att göra en bok samt en e-bok och har fått ta med sig bilder på något som har betydelse för dem, som vi ska använda oss av i boken, sa Johan Eriksson.
Även om merparten tyckte att det var en svår uppgift att producera en bok, var det minst lika spännande.
– Det är coolt att ha en författare här och få göra en bok, men svårt, sa Lii Svensson.
Klassens mentor Astrid Andersson, initiativtagare till bokmässan, var glad över att dagen blev uppskattad av eleverna.
– Syftet är att få eleverna att förstå att det är viktigt med läsning, inte bara för skolans skull, utan för deras egen skull också.