Efter den tragiska dödsolyckan förra veckan i denna olycksdrabbade korsning har flera synpunkter förts fram att någonting måste göras. Korsningen en välkänd olycksdrabbad korsning, dödsolyckor har tidigare inträffat på den hårt trafikerade Mälarvägen. Har själv kommit som första bilist till en.
Debatten har nu åter tagit fart, vilket är bra. Det är bara tragiskt för samtliga inblandade parter, lider med de anhöriga till den omkomna där ett ungt människoliv släckts ut.
l avvaktan på en rondell har fartkameror nämnts, ett bra förslag men något mer måste göras, framför allt på Hammarbyvägen innan korsningen i samband med att den nya gång- och cykelvägen snart blir klar.
Jag tycker att man ska göra fartbulor innan korsningen med cykelvägen samt sätta upp trafikskyltar med gult blinkande sken ovanför övergångsskylten. Sänk gärna farten till 40 km/ timmen på Mälarvägen innan korsningen kombinerat med fartkameror.
l egenskap av ordförande i Grundby Kullersta samfällighetsförening, en vägsamfällighet med cirka 300 boende, har jag inget större förtroende för Trafikverket när det gäller trafiksäkerhet och fartnedsättande åtgärder. Man hänvisar hela tiden till rådande lagstiftning. Polismyndigheten har en annan inställning.
Som påtalats har flera trafikincidenter inträffat vid denna korsning. Upplevde själv en i somras då jag skulle svänga vänster vid Hammarbykorset mot Slätviken. Ett hästfordon skulle vidare mot Sundbyholm och en bilist från Sundbyholm fick för sig att hen skulle svänga till vänster mot Ramshammar.
Mälarvägen blir också mer och mer trafikerad i och med att Mälarstranden mellan Sundbyholm och Torshälla byggs ut. Samtidigt finns bad, natur och rekreation att nås via vägen ut mot Målarstrandsområdet och Sundbyholm.
Hoppas också att Eskilstuna kommuns påtalanden samt övriga inlägg i frågan gör att någonting händer och det är nu!
Thomas Hylvander
Ordförande i Grundby Kullersta samfällighetsförening