Konsumentvägledaren: "Instruktioner ska lämnas ut på svenska om kunden så önskar det"

Varje vecka besvarar konsumentvägledarna i Strängnäs och Eskilstuna en fråga från er läsare. Den här veckan gäller det bruksanvisningar. Vad har man rätt till?

Kerstin Hjelm-Uddstrand är konsumentvägledare i Strängnäs kommun och den som svarar på veckans konsumentfråga.

Kerstin Hjelm-Uddstrand är konsumentvägledare i Strängnäs kommun och den som svarar på veckans konsumentfråga.

Foto:

Övrigt2017-11-02 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fråga: Hej! Jag har köpt en robotdammsugare för 9 895 kronor i en butik. När jag tittade igenom papperen som fanns med kunde jag inte hitta någon instruktion/beskrivning till dammsugaren på svenska. Då jag bad att få detta på svenska sa säljaren att ”det får du kolla upp själv” på nätet. Jag förklarade att jag inte har någon dator och inte heller kan använda en sådan, men det hjälpte inte, för säljaren sa då, att jag fick ta hjälp av någon bekant/släkting som kunde hjälpa mig.

Dammsugaren står nu i sin kartong hemma i lägenheten för jag vet inte hur den fungerar.

Hälsningar Bertil

Svar: Hej Bertil! Du har rätt att få instruktioner/beskrivningar på svenska och butiken ska ta fram det till dig i pappersform om det är det du vill ha.

Ring firman och be dem skicka instruktionen på svenska till dig eller om du har vägarna förbi butiken så be dem att skriva ut instruktionen på svenska . Säg att du har rätt till det i Sverige.

Om du blir nekad igen så hör av dig direkt till konsumentvägledningen, så ringer vi upp butiken och informerar dem om deras skyldighet att lämna ut instruktioner på svenska till sina kunder om de ber att få det.

Finns det ett huvudkontor om till exempel butiken tillhör en kedja, så kan du även kontakta det och be att huvudkontoret kontaktar firman och talar om att instruktioner ska lämnas ut på svenska om kunden så önskar det och att det i ditt fall ska skickas till dig i pappersform.

Har du en konsumentfråga?

Varje torsdag svarar konsumentvägledningen i Eskils­tuna och Strängnäs på läsarnas frågor i tidningen.

Mejla din fråga till: redaktionen@ekuriren.se. Skriv "Konsument" i ämnesraden.