Så minskar vi springet i hemtjänsten

Du är äldre, har kanske blivit aningen glömsk och har svårt för att komma ihåg nya namn. Ibland blir det problem när du ska berätta om dina behov och om hur du vill ha det.

15 personer på två veckor, trots att det borde räcka med hälften.

15 personer på två veckor, trots att det borde räcka med hälften.

Foto: TT Malin Hoelstad / SvD /

Övrigt2017-02-02 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dessutom tycker du att det är lite obekvämt att det springer folk in och ut ur ditt hem, även om de är väldigt trevliga och professionella.

Tänk dig då att det inte bara är sju, åtta olika personer som kommer och går för att hjälpa till med städning, mat och din personliga hygien – utan 15. I alla fall sett till genomsnittet i Sörmland under en tvåveckorsperiod, för pensionärer som behöver hemtjänst minst två gånger om dagen, vilket tidningen skrev om i går.

I en del kommuner, som Eskilstuna, Vingåker och Strängnäs, är det sämre. Där är siffrorna 17, 18 respektive 19. I andra, som Katrineholm och Flen, är det bättre: 13 respektive 14.

Oavsett vilket är det oerhört många ansikten för den hjälpbehövande att hålla koll på, vilket i flera fall inte skulle behövas. De bästa kommunerna i Sverige klarar ruljangsen med att varje brukare endast behöver möta åtta personer och privata utförare har högre personalkontinuitet än de kommunala. Det förklaras med småskaligheten och är något att ta efter.

En större kommunal organisation kan mycket väl skapa mindre team som har hand om en lagom stor grupp. Det skulle inte bara skapa ökad trygghet för de äldre, utan även underlätta för personalen att upptäcka förändringar som kan tyda på begynnande demens och andra sjukdomar. Om småskaligheten kombineras med bättre arbetsmiljö, vettig schemaläggning, personalinflytande och en löneutveckling som rimmar med insatsen och ansvaret, minskar dessutom personalomsättningen och sjukskrivningarna.

En annan lösning, som inte står i motsats till att jobba småskaligt, är att bygga fler senior- och trygghetsboenden, så att de som behöver hjälp flera gånger per dygn kan bo nära varandra, ha gemensamma måltider och få sin omsorg av en personalstyrka knuten till boendet. Då ökar kontinuiteten, och nyanställda och vikarier kan introduceras av den ordinarie personalen, så att ett nytt ansikte inte dyker upp utan att någon välbekant är med.

Ytterst handlar en begränsning om respekt, både för professionen och för de äldre. Det tar tid att bygga upp relationer och förstå en individs fulla behov. Precis som det tar tid innan man börjar lita på någon och känner sig bekväm med att den hjälper till med intima göromål.

Därför måste springet i hemtjänsten minska.