Stående passagerare i bussen – även på E 20 i hög hastighet

Räkningen av passagerarna bekräftar att Häradsbarnen ibland måste stå upp i bussen mot Strängnäs. Och på liknande sätt är det i bussen som färdas på motorvägen i andra riktningen.

Bergkvaras passagerarräkning bekräftar föräldrarnas och elevernas uppgifter om att Häradsbarnen ibland får stå upp i bussen, som åker mot Strängnäs i 80 kilometer per timme.

Bergkvaras passagerarräkning bekräftar föräldrarnas och elevernas uppgifter om att Häradsbarnen ibland får stå upp i bussen, som åker mot Strängnäs i 80 kilometer per timme.

Foto:

Övrigt2017-05-04 16:39
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vissa dagar får Häradseleverna stå upp i bussen som åker mot Strängnäs i 80 kilometer per timme. Andra dagar släpps de inte ombord och blir sena till skolan som en följd. Tidningen skrev om problemet med buss 820 i förra veckan, då bussbolaget Bergkvara buss också började räkna passagerarna på rutten för att kartlägga problemets omfattning.

‒Den 2 och 3 maj var det inga stående, den 4 och 5 maj var det sex stående. Förarna räknar den här veckan också men de siffrorna har inte rapporterats ännu, säger Ante Löfgren, trafikutvecklare vid Sörmlandstrafiken.

Den aktuella busstypen får ha tio stående passagerare, enligt Ante Löfgren. Men även om det inte är olagligt att köra på det viset så är det olämpligt, understryker han.

‒Den här räkningen ska ge oss överblick så vi ser om det finns ett mönster. Det finns inte någon buss över som vi kan sätta in. Med lite tur kanske vi kan ta bort någon förstärkningsbuss på någon annan linje, vi tittar på det just nu. Annars blir det en fråga för Strängnäs kommun, om kommunen är villig att betala för en extra buss.

Gunnar Karlsson, utredare vid Strängnäs kommuns utbildningskontor, har tidigare sagt att kommunen inväntar resultatet av passagerarräkningen.

Ett liknande problem finns på samma linje, men i motsatt riktning. Om det vittnar Lännabon Isak Roth, som går första året på Grillska gymnasiet i Eskilstuna.

‒Ett par gånger i veckan händer det att folk står upp i bussen, hela vägen från Strängnäs till Eskilstuna. Och då kör bussen på motorvägen i 100 kilometer per timme, säger han.

Det går tre bussar från Strängnäs till Eskilstuna vid halv åtta-tiden om morgnarna, med fem minuters mellanrum. Isak Roth, som går på vid Strängnäs resecentrum, brukar alltid få sittplats på den första – resenärer som går på efter honom kan få stå.

‒Det brukar vara fullt på den andra bussen också, men inte den tredje. Många känner nog att de inte orkar vänta ute i kylan i fem eller tio minuter till. Om bussarna hade gått mer eller mindre samtidigt så kanske det skulle bli bättre spridning...? funderar 17-åringen.

Ante Löfgren vid Sörmlandstrafiken säger att chaufförerna på de tre bussarna ska kommunicera med varandra och hänvisa passagerare till de senare avgångarna om det behövs. Han tillägger att det också går ett tåg till Eskilstuna strax efter bussarnas avgång, som skulle kunna avlasta bussarna.

‒Det som sker i Strängnäs just nu, med ombyggnaden av Resecentrum, kanske gör att vissa drar sig för att ta tåget. Men jag tror det handlar om att folk har hittat ett resmönster som passar dem bra, det är det som gör att de här första bussarna fylls på, säger Ante Löfgren.

Någon specifik insats för linje 820 från Strängnäs till Eskilstuna är inte planerad för tillfället, enligt Ante Löfgren. Sörmlandstrafikens nya biljettsystem ger dock möjlighet att analysera antalet passagerare på de olika turerna, något som görs kontinuerligt.