Dyrtiderna och extraprisjakten gör att vi inte lÀngre bestÀmmer helt fritt vad vi ska ha till middag. Extraprisbladen styr oss.
ââDet som hĂ€nder nu Ă€r att vĂ„r matlagning gĂ„r frĂ„n luststyrd till styrd av erfarenhet, sĂ€ger Richard Tellström, mĂ„ltidsforskare vid Sveriges lantbruksuniversitet.
Vi tittar pÄ extrapriser och lagar sÄdant som vi redan kan tillaga utifrÄn de varor som Àr billiga, förklarar han.
ââVi lagar med hĂ€ndernas minne. Frihandsmatlagning som vi kan göra utan kokbok.
Men det blir inte sÀrskilt nyskapande, konstaterar han.
ââMatlagningen blir stillastĂ„ende och bakĂ„tblickande.
Vi rör gÀrna ihop nÄgot sÄsigt och krÀmigt, för det ger oss trygghet, förklarar han.
GratÀnger och restgömmor
Fast han tror ocksÄ att vi försöker ta vara pÄ rester bÀttre.
ââOm det Ă€r en rĂ€tt jag tror blir vanligare nu sĂ„ Ă€r det gratĂ€nger. DĂ€r kan man gömma lite allt möjligt.
Ăven rĂ€tter som köttfĂ€rslimpa kan fĂ„ innehĂ„lla sĂ„dant som annars blivit över.
ââKristidsmat Ă€r utdrygningsrĂ€tter. NĂ€r tiderna blir goda igen kommer dessa inte att överleva.
PrisvÀrt
Alltid â bĂ„de i goda och sĂ€mre tider â sĂ„ gör vi en bedömning av vad som Ă€r prisvĂ€rd mat, förklarar han. Hur den faller ut beror pĂ„ hur mycket pengar vi har. Nu vĂ€rderar vi prisvĂ€rd mat utifrĂ„n en helt annan mĂ„ttstock Ă€n bara för ett Ă„r sedan.
ââEn producent lanserade en bondböngryta 2021. Nu Ă€r den borta. Det var inga dyra ingredienser, men den ansĂ„gs inte prisvĂ€rd numera, sĂ„ den försvann.
Onyttigt och nyttigt
Kanske kan man undra om vi Àter onyttigare nÀr vi försöker handla det som Àr billigt.
ââNej, hur nyttigt man Ă€ter hĂ€nger ihop med utbildningsnivĂ„. LĂ„gutbildade Ă€ter sĂ€mre Ă€n högutbildade och kvinnor Ă€ter bĂ€ttre Ă€n mĂ€n.
Matkultur förÀndras
Dyrtiderna kan mycket vÀl göra att vissa rÀtter som vi brukat Àta helt försvinner ur vÄr matkultur, konstaterar han.
ââJag sĂ„g att lax i en butik kostar 397 kronor per kilo. Den brukade kosta 99 kronor kilot tidigare. DĂ„ var det en vanlig produkt i vĂ„r vardag.
Men nu gÄr ju inte det nÀr laxen blivit sÄ dyr.
ââLaxen kan komma att falla ur vĂ„r matkultur. Den anses inte prisvĂ€rd, och folk vĂ€ljer andra produkter.
DÄ krisen Àr över och vi vant oss vid det kan den vara borta för alltid, tror han.
Vegotrenden kom av sig
Vi köper inte lÀngre sÄ gÀrna vegetarisk fÀrdigmat, konstaterar han. Trenden som kom för nÄgra Är sedan Àr borta.
ââDen kom av sig. I krisen stĂ„r vi för naturlighet och traditionella vĂ€rderingar, och mĂ€nniskor vill ha traditionell mat.
Vegoprodukter ses som hÄrt processade och onaturliga, och passar inte in i vÄr krismatkultur lÀngre, förklarar han. Vi köper inte heller sÄ mycket ekologisk mat.
ââNĂ€rproducerad mat har blivit viktigare.
Kommer vi kanske att bli trÀgna odlare och entusiastiska syltare och saftare? Nja, antagligen inte, tror Richard Tellström.
ââDet beror ju pĂ„ hur svĂ„r krisen blir. Men generellt sett sĂ„ tjĂ€nar vi sĂ„ lite pĂ„ att göra det sjĂ€lva. Det Ă€r för lite pang för pengarna.
Ny matkultur efter krisen
Under 1990-talet rÄdde ocksÄ kris. DÄ den var över, och vi kunde börja slÄ oss lösa igen i köket, sÄ uppstod en ny matkultur.
ââDĂ„ kom crossovern. Det Ă€r en blandning av mat frĂ„n olika kulturer. Som tacopaj eller kebabpizza.
Det kommer att uppstÄ en ny matkultur ocksÄ nÀr den hÀr krisen Àr över, det Àr Richard Tellström helt sÀker pÄ. Om man tittar bakÄt sÄ har det krÀvts kriser för att vi ska fÄ nya matkulturer, och det gör det sÄ spÀnnande, tycker han.
ââVi har ett behov av att fördriva krisen med nya matvanor.