Norwegian: Risk för Ànnu en stökig flygsommar

Det kan bli störningar i europeisk flygtrafik Àven sommar, med risk för strejker pÄ flygplatserna i Paris och Köpenhamn, varnar Norwegians vd Geir Karlsen.
–Vi Ă€r vĂ€ldigt oroliga för att de ska hĂ„lla i sig över sommaren, sĂ€ger han om konflikterna.

Norwegians vd Geir Karlsen

Norwegians vd Geir Karlsen

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2023-05-26 05:30

Sommaren 2022 var det akut personalbrist inom europeisk flygindustri som stÀllde till det. Inför Ärets högsÀsong tornar nya hot upp sig, varnar Geir Karlsen, i samband med ett Sverigebesök.

– Det som Ă€r utmaningen Ă€r att vi har en strejk i Paris, som vi mĂ€rker av. Och vi har en situation med flygledarna i Köpenhamn, som bekymrar oss. Det kan göra att det blir problem, sĂ€ger han till TT.

Biljettpriser pÄ rekordnivÄer

Annars Àr det bra med luft under vingarna just nu. Norwegians djupa finansiella kris som tog fart nÀr pandemin slog till Àr ett minne blott.

BokningslÀget ser ljust ut och biljettpriserna Àr pÄ rekordnivÄer. För utlandsflygningar har priset i Sverige gÄtt upp med 33 procent pÄ ett Är, enligt Statistiska centralbyrÄn (SCB).

– Det ser bra ut, det gör det, sĂ€ger Karlsen om utvecklingen.

– Bokningskurvan Ă€r i och för sig ganska kort. Det Ă€r inte mycket visibilitet in pĂ„ hösten. Men vi ser inte nĂ„gon stor nedgĂ„ng, det gör vi inte, tillĂ€gger han.

Ökat sug efter fritidsresor driver pĂ„. Karlsen berĂ€knar till 90–100 procent av efterfrĂ„gan före pandemin. AffĂ€rsresorna – som Norwegian ser som allt viktigare i sin nya affĂ€rsmodell – har inte kommit tillbaka lika starkt.

– De har kanske Ă„terhĂ€mtat sig med 65–70 procent jĂ€mfört med 2019, sĂ€ger han.

En faktor som har pĂ„verkat biljettpriserna Ă€r kostnaden för flygbrĂ€nsle, som toppade pĂ„ 1 300 dollar per ton i fjol. Men det har fallit till drygt 700 dollar per ton nu.

Vi Àr inte vid smÀrtgrÀnsen

Fast det finns annat i inflationschocken som flygbolagen mÄste hantera, enligt Karlsen.

– Du har en kostnadspress pĂ„ det mesta du köper in, sĂ€ger han.

TT: SÄ det Àr inte flygbolagen som passar pÄ att höja priserna?

– Biljettpriserna styrs av tillgĂ„ng och efterfrĂ„gan pĂ„ de marknader dĂ€r vi verkar.

TT: Är vi nĂ€ra en smĂ€rtgrĂ€ns för vad folk Ă€r beredda att betala för flygresor?

– Det vet jag inte.

TT: Vet du var den smÀrtgrÀnsen gÄr?

– Nej. Och det vill jag inte veta. Vi vet bara vad vi sĂ€ljer vĂ„ra biljetter för i dag och vi Ă€r inte vid smĂ€rtgrĂ€nsen i dag i alla fall.

Den djupa krisen för Ă€rkerivalen SAS – som befinner sig i rekonstruktion och jagar nytt kapital – jĂ€mför han med den kris Norwegian tog sig igenom 2020–2021.

– Vi tror att SAS tar sig ur det hĂ€r i bĂ€ttre form Ă€n de var i nĂ€r de gick in i detta. Det bĂ„de tror vi och hoppas att de gör.

TT: Varför hoppas ni det?

– Vi kĂ€nner SAS vĂ€ldigt vĂ€l och SAS kĂ€nner Norwegian vĂ€ldigt vĂ€l. Jag tror att bĂ„da kan trivas vĂ€ldigt bra som konkurrenter.

NÀstan inget fossilfritt brÀnsle

Under Sverigebesöket har han bland annat uppvaktat regeringen med ett förslag till en ny strategi för flyget, tillsammans med branschkollegor. Han Àr kritisk mot att inte ett öre av de fem miljarder i flygskatt som dragits in sedan 2018 har anvÀnts för att stimulera omstÀllning till mer hÄllbart flygande.

Norwegian har pÄ egen hand investerat i Norsk E-fuel, ett bolag som ska börja producera fossilfritt flygbrÀnsle i MosjÞen, Norge, 2026.

– Du kan i dag blanda in 50 procent fossilfritt brĂ€nsle i flygfotogen. Problemet Ă€r att det nĂ€stan inte finns nĂ„got att köpa. Vi blandar i dag in kanske 0,5 procent, sĂ€ger Karlsen.

– Om vi inte fĂ„r igĂ„ng produktionen i Europa och globalt har vi inte en chans att nĂ„ klimatmĂ„len för 2030, tillĂ€gger han.

Fakta: Siktar pÄ 90 flygplan 2024

Flygbolaget Norwegian har 82 flygplan i sin flotta, numera helt fokuserad pÄ kortare distanser till och frÄn Norden. Antalet kan jÀmföras med 50 flygplan efter den stora rekonstruktion som flygbolaget avslutade 2021.

Till sommaren 2024 siktar man pÄ 90 flygplan. Fast egentligen hade de velat komma upp i 100, vilket bÀttre skulle matcha den organisation flygbolaget har byggt upp och maximera skalfördelarna.

En bromskloss för expansionen Àr att flygplanstillverkaren Boeing har produktionsproblem. Norwegian skulle ha fÄtt 15 nya Boeingplan under Ärets första halvÄr, men fÄr nöja sig med fem. Och av de tio flygplan som enligt avtal ska levereras nÀsta vÄr rÀknar Norwegian i dagslÀget med att inget levereras i tid.

För att komma upp i 90 flygplan till sommaren 2024 hoppas Norwegian pÄ att Boeing under kommande vinter levererar de tio flygplan som försenats i vÄr.

KĂ€lla: Norwegian

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!