Sommaren 2022 var det akut personalbrist inom europeisk flygindustri som stÀllde till det. Inför Ärets högsÀsong tornar nya hot upp sig, varnar Geir Karlsen, i samband med ett Sverigebesök.
ââDet som Ă€r utmaningen Ă€r att vi har en strejk i Paris, som vi mĂ€rker av. Och vi har en situation med flygledarna i Köpenhamn, som bekymrar oss. Det kan göra att det blir problem, sĂ€ger han till TT.
Biljettpriser pÄ rekordnivÄer
Annars Àr det bra med luft under vingarna just nu. Norwegians djupa finansiella kris som tog fart nÀr pandemin slog till Àr ett minne blott.
BokningslÀget ser ljust ut och biljettpriserna Àr pÄ rekordnivÄer. För utlandsflygningar har priset i Sverige gÄtt upp med 33 procent pÄ ett Är, enligt Statistiska centralbyrÄn (SCB).
ââDet ser bra ut, det gör det, sĂ€ger Karlsen om utvecklingen.
ââBokningskurvan Ă€r i och för sig ganska kort. Det Ă€r inte mycket visibilitet in pĂ„ hösten. Men vi ser inte nĂ„gon stor nedgĂ„ng, det gör vi inte, tillĂ€gger han.
Ăkat sug efter fritidsresor driver pĂ„. Karlsen berĂ€knar till 90â100 procent av efterfrĂ„gan före pandemin. AffĂ€rsresorna â som Norwegian ser som allt viktigare i sin nya affĂ€rsmodell â har inte kommit tillbaka lika starkt.
ââDe har kanske Ă„terhĂ€mtat sig med 65â70 procent jĂ€mfört med 2019, sĂ€ger han.
En faktor som har pÄverkat biljettpriserna Àr kostnaden för flygbrÀnsle, som toppade pÄ 1 300 dollar per ton i fjol. Men det har fallit till drygt 700 dollar per ton nu.
Vi Àr inte vid smÀrtgrÀnsen
Fast det finns annat i inflationschocken som flygbolagen mÄste hantera, enligt Karlsen.
ââDu har en kostnadspress pĂ„ det mesta du köper in, sĂ€ger han.
TT: SÄ det Àr inte flygbolagen som passar pÄ att höja priserna?
ââBiljettpriserna styrs av tillgĂ„ng och efterfrĂ„gan pĂ„ de marknader dĂ€r vi verkar.
TT: Ăr vi nĂ€ra en smĂ€rtgrĂ€ns för vad folk Ă€r beredda att betala för flygresor?
ââDet vet jag inte.
TT: Vet du var den smÀrtgrÀnsen gÄr?
ââNej. Och det vill jag inte veta. Vi vet bara vad vi sĂ€ljer vĂ„ra biljetter för i dag och vi Ă€r inte vid smĂ€rtgrĂ€nsen i dag i alla fall.
Den djupa krisen för Ă€rkerivalen SAS â som befinner sig i rekonstruktion och jagar nytt kapital â jĂ€mför han med den kris Norwegian tog sig igenom 2020â2021.
ââVi tror att SAS tar sig ur det hĂ€r i bĂ€ttre form Ă€n de var i nĂ€r de gick in i detta. Det bĂ„de tror vi och hoppas att de gör.
TT: Varför hoppas ni det?
ââVi kĂ€nner SAS vĂ€ldigt vĂ€l och SAS kĂ€nner Norwegian vĂ€ldigt vĂ€l. Jag tror att bĂ„da kan trivas vĂ€ldigt bra som konkurrenter.
NÀstan inget fossilfritt brÀnsle
Under Sverigebesöket har han bland annat uppvaktat regeringen med ett förslag till en ny strategi för flyget, tillsammans med branschkollegor. Han Àr kritisk mot att inte ett öre av de fem miljarder i flygskatt som dragits in sedan 2018 har anvÀnts för att stimulera omstÀllning till mer hÄllbart flygande.
Norwegian har pÄ egen hand investerat i Norsk E-fuel, ett bolag som ska börja producera fossilfritt flygbrÀnsle i MosjÞen, Norge, 2026.
ââDu kan i dag blanda in 50 procent fossilfritt brĂ€nsle i flygfotogen. Problemet Ă€r att det nĂ€stan inte finns nĂ„got att köpa. Vi blandar i dag in kanske 0,5 procent, sĂ€ger Karlsen.
ââOm vi inte fĂ„r igĂ„ng produktionen i Europa och globalt har vi inte en chans att nĂ„ klimatmĂ„len för 2030, tillĂ€gger han.