Förtroendet för livsmedelskedjor började falla redan i förra Ärets upplaga av Medieakademins förtroendebarometer. Och det blir inte bÀttre i Ärets mÀtning.
Mest faller förtroendet för Ica.
ââJag tror att det beror pĂ„ att Ica Ă€r marknadsledande. Det Ă€r de som fĂ„r ta smĂ€llen för höga priser och den kritik som har varit, sĂ€ger Henrik Ekengren Oscarsson, ledamot i Medieakademin och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
"Associerad med girighet"
I Ärets mÀtning minskade förtroendet för Ica med elva procentenheter, det Àr ett lika stort fall som i fjol. Nu Àr det bara 38 procent som uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för livsmedelskedjan. För tvÄ Är sedan var det 60 procent.
ââDet finns ett pr-problem. Man har blivit associerad med girighet, att man tar ut för mycket vinster.
Trots det stora raset Àr förtroendet för Ica ÀndÄ lite större Àn för konkurrenten Coop, som fÄr ett förtroende pÄ 37 procent. à rets nedgÄng för Coop var tvÄ procentenheter.
Systembolaget och Ikea behÄller sin första- respektive andra plats som de företag som har högst förtroende bland svenskarna.
Sjunker kraftigt
Förtroendet för SJ och Trafikverket sjunker ocksÄ rejÀlt i Medieakademins mÀtning. De backar tio respektive nio procentenheter jÀmfört med fjolÄret.
Henrik Ekengren Oscarsson sÀger att nÀr infrastrukturen inte fungerar sÄ bra som mÀnniskor förvÀntar sig sÄ syns det i förtroendet.
ââDet beror vĂ€ldigt mycket pĂ„ försenade och instĂ€llda tĂ„g. I Trafikverkets fall har det varit flera uppmĂ€rksammade hĂ€ndelser, inte bara skredet pĂ„ E6 utan till exempel Ă€ven insnöade mĂ€nniskor pĂ„ E22 i SkĂ„ne.
TvÄ institutioner som ökar i Ärets mÀtning Àr polisen och Svenska kyrkan. Förtroendet för dem ökar med fem respektive tre procentenheter.