Icas förtroende rasar – "kopplas till girighet"

Höga matpriser och stora aktieutdelningar har satt sina spÄr. Svenskarnas förtroende för livsmedelsjÀtten Ica rasar, enligt en ny undersökning.
–Man har blivit associerad med girighet, sĂ€ger statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson.

Svenskarnas förtroende för Ica minskar kraftigt. Arkivbild.

Svenskarnas förtroende för Ica minskar kraftigt. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ekonomi2024-03-06 07:14

Förtroendet för livsmedelskedjor började falla redan i förra Ärets upplaga av Medieakademins förtroendebarometer. Och det blir inte bÀttre i Ärets mÀtning.

Mest faller förtroendet för Ica.

– Jag tror att det beror pĂ„ att Ica Ă€r marknadsledande. Det Ă€r de som fĂ„r ta smĂ€llen för höga priser och den kritik som har varit, sĂ€ger Henrik Ekengren Oscarsson, ledamot i Medieakademin och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

"Associerad med girighet"

I Ärets mÀtning minskade förtroendet för Ica med elva procentenheter, det Àr ett lika stort fall som i fjol. Nu Àr det bara 38 procent som uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för livsmedelskedjan. För tvÄ Är sedan var det 60 procent.

– Det finns ett pr-problem. Man har blivit associerad med girighet, att man tar ut för mycket vinster.

Trots det stora raset Ă€r förtroendet för Ica Ă€ndĂ„ lite större Ă€n för konkurrenten Coop, som fĂ„r ett förtroende pĂ„ 37 procent. Årets nedgĂ„ng för Coop var tvĂ„ procentenheter.

Systembolaget och Ikea behÄller sin första- respektive andra plats som de företag som har högst förtroende bland svenskarna.

Sjunker kraftigt

Förtroendet för SJ och Trafikverket sjunker ocksÄ rejÀlt i Medieakademins mÀtning. De backar tio respektive nio procentenheter jÀmfört med fjolÄret.

Henrik Ekengren Oscarsson sÀger att nÀr infrastrukturen inte fungerar sÄ bra som mÀnniskor förvÀntar sig sÄ syns det i förtroendet.

– Det beror vĂ€ldigt mycket pĂ„ försenade och instĂ€llda tĂ„g. I Trafikverkets fall har det varit flera uppmĂ€rksammade hĂ€ndelser, inte bara skredet pĂ„ E6 utan till exempel Ă€ven insnöade mĂ€nniskor pĂ„ E22 i SkĂ„ne.

TvÄ institutioner som ökar i Ärets mÀtning Àr polisen och Svenska kyrkan. Förtroendet för dem ökar med fem respektive tre procentenheter.

Fakta: Om förtroendebarometern

Medieakademins förtroendebarometer har publicerats Ärligen sedan 1997.

I Ă„r genomfördes nĂ€rmare 1 250 webbintervjuer med personer i Ă„ldern 16–84 Ă„r.

FĂ€ltarbetet Ă€gde rum mellan den 12–21 februari i Ă„r.

MÀtningen genomfördes av Verian.

KĂ€lla: Medieakademin

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!