Ăr framgĂ„ngssagan Tesla över? Den senaste tidens utveckling vĂ€cker i alla fall stora frĂ„getecken. Inför delĂ„rsrapporten som slĂ€pps den 23 april Ă€r aktien ned omkring 41 procent i Ă„r.
Dagens aktiekurs pÄ 147 dollar kan ocksÄ jÀmföras med den absoluta toppen i november 2021 nÀr aktien kostade 407 dollar.
Investerare har haft flera anledningar att tveka kring företaget den senaste tiden. Tidigare i april meddelade företaget för första gÄngen sedan pandemin en försÀljningsnedgÄng. I veckan kom det ocksÄ ut uppgifter om massuppsÀgningar pÄ omkring 14 000 medarbetare.
Minskad efterfrÄgan
Arbetstidsförkortningar vid fabriken i Shanghai som resultat av minskad efterfrĂ„gan, Ă€r en annan dĂ„lig nyhet under vĂ„ren. Just Kina â vĂ€rldens största fordonsmarknad â Ă€r en stor utmaning för Musk och Tesla. Under senare tid har en uppsjö kinesiska elbilstillverkare utmanat pĂ„ marknaden med lĂ€gre priser.
Samtidigt gÄr hela elbilsbranschen igenom ett stÄlbad nÀr konsumenter vÀljer bort de betydligt dyrare elbilarna till förmÄn för andra alternativ.
PĂ„ europeisk nivĂ„ har andelen nya elbilar som sĂ€ljs minskat frĂ„n 14,2 procent till 12 procent av det totala antalet bilar, vilket till stor del hĂ€nger ihop med ett beslut i Tyskland â Europas största fordonsmarknad â att stoppa bonusar i anslutning till köp.
Ăven i Sverige har elbilsmarknaden mött rejĂ€la hinder. I mars var var tredje registrerad bil en elbil och Mattias Bergman, vd pĂ„ Mobility Sweden, konstaterar att "tillvĂ€xtkurvan Ă€r flackare Ă€n den behöver vara för att klara vĂ„ra klimatmĂ„l".
Stigande kostnader
Men det Àr inte bara kostnaderna för elbilar som fÄr konsumenter att tveka, infrastrukturen och laddmöjligheter Àr en stor utmaning. Mer Àn hÀlften av alla laddstationer i EU finns samlade i blott tvÄ medlemslÀnder, Tyskland och NederlÀnderna.
En resultatmiss av Tesla pÄ tisdag skulle dÀrmed kunna lÀgga ytterligare sordin pÄ hela elbilsbranschen.