Marken som företaget köpte Àr nÀmligen för liten för att kallas för en skog, avslöjar SVT VÀst.
ââDet luktar vĂ€ldigt mycket greenwashing, sĂ€ger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi, till kanalen.
"Skogen" ligger pÄ en Äker i danska Kalundborg dÀr företaget Eco Tree har planterat 17 600 trÀd. Men marken Àgs inte bara av klÀdjÀtten, utan av 150 privatpersoner och minst 20 företag. Totalt har Gina Tricot köpt 503 av trÀden.
"Vanlig villatomt"
Matts Lindbladh hÀnvisar till internationella mÄtt, och menar att en skog mÄste omfatta en yta av minst 0,5 hektar, medan marken som Gina Tricot köpt upp strÀcker sig bara över 0,16 hektar.
ââDet motsvarar kanske mer en lite större villatomt, sĂ€ger Lindbladh, som menar att kampanjen Ă€r en "bluff".
Totalt betalade Gina Tricot 108 000 kronor för trÀden och bikuporna. Samtidigt uppskattar en marknadsföringsexpert att klÀdjÀtten betalat mellan fem och tio miljoner till Bianca Ingrosso, som frontat kampanjen.
Gina Tricots globala hÄllbarhetschef Rebecca Watkins, sÀger till SVT att kampanjen Àr sprungen ur goda intentioner.
ââAtt belysa biologisk mĂ„ngfald, det var det som var fokus.
"Delar bedömningen"
Hon sÀger Àven att uttrycket "Gina Tricot Forest" var olyckligt, eftersom de frÄn början visste att skogen i sig inte bara skulle tillhöra dem.
Under tisdagen slÀppte modeföretaget ett pressmeddelande med anledning av granskningen.
"Vi delar den vetenskapliga bedömningen att aktiviteter för ökad biologisk mÄngfald Àr bra, men kan konstatera att initiativet inte fick det genomslag vi hoppades pÄ", skriver de.
SVT har sökt Bianca Ingrosso som avböjt intervju och hÀnvisar alla frÄgor till Gina Tricot.